Interviu cu regizorul Theo Marton

Din postura de regizor, răbdarea este o calitate importantă.

 

 

Theo Marton este actor și regizor, absolvent al Universității de Arte din Târgu-Mureș, specializarea Artele Spectacolului - Actorie, masterand la specializarea Arta Regizorului. Între 2001-2003 a studiat Artele spectacolului la Universitatea Michel de Montaigne din Bordeaux.

A jucat în spectacolele: Pescărușul, regia Kincses Elemer; Privește înapoi cu mânie, regia Liviu Pancu; Cel care primește palme, regia Kincses Elemer; Artă, regia Gabi Borodan; Edmond, regia Cristi Juncu; Geniul Crimei, regia Cristi Popescu; Vestul singuratic, regia Cristi Juncu; Hoții, regia Cristi Juncu; Cum am mâncat un câine, regia Adi Iclenzan; Hoțul de oase, regia Radu Afrim; Amurgul Burghez, regia Anca Bradu; Iluzii, regia Cristi Juncu; Secretul Fericirii, regia Vlad Zamfirescu; Bulgakov 17, regia László Bocsárdi.

A jucat în filme: Regii blestemaţi (2004), Vizita Arhiepiscopului (2005), Billion Star Hotel (2014), The Tyrant (2016), Secretul fericirii în regia lui Vlad Zamfirescu (aflat în post-producție).

Este membru fondator al Teatrului 74 din Târgu-Mureș (unde a dezvoltat proiectele: Unidrama și Noua Dramaturgie) și director executiv al Asociației Centrul Multimedia Teatru 74 (inițiator și manager al proiectelor POSDRU: ”Practica teatrală în Regiunile Centru și Nord-Vest” ID 64312 și ”Teatrul Modern – Mijloace Multimedia” ID 88667).

A regizat scurt-metrajul Trei zile, având la bază un scenariu scris împreună cu Bogdan Moraru. În perioada 2009-2010 a regizat două documentare în cadrul proiectului Povești din Transilvania (Sava Brancovici și Popa Petru). A realizat animații video pentru spectacolele de teatru Overdose (2007), regia Alina Nelega și Dinte pentru dinte (2014), regia Cristi Juncu.

La Satu Mare a jucat în două spectacole, la Festivalul Fără Bariere: Hoții de Conor McPherson, regia Cristi Juncu (2011) și Hoțul de oase de Adam Rapp, regia Radu Afrim (2012). 

În prezent regizează spectacolele The Break of Noon de Neil la Bute la Teatru 74 din Târgu-Mureș și Almost, Maine de John Cariani la Teatrul de Nord Satu Mare.

  

 


În munca ta de regizor ce avantaje, dar și dezavantaje, survin în urma faptului că ești și actor?

Sunt meserii diferite. Dacă tratezi munca regizorală din punctul de vedere al actorului, nu prea cred că ai șanse de reușită, cel puțin nu pe termen lung. Cred că un regizor trebuie să fie câte puțin din toate, să poată avea tot timpul în minte întregul, și mai ales să simtă modul în care un lucru modificat atrage de la sine alte schimbări. Ca actor, am căutat întotdeauna să simt spectacolul, întregul, dincolo de interpretare, iar ăsta e un lucru care cred că mă ajută.


Ai obiceiuri, ca actor, pe care văzându-le din postura de regizor le găsești enervante?

Am obiceiuri pe care le recunosc la unii actori, dar deocamdată nu le-am resimțit ca fiind enervante, se pare că țin la mine. Din postura de regizor, răbdarea este o calitate importantă, avem timpi diferiți de înțelegere, de conștientizare și de reacție. Ca actor am avut o slăbiciune pentru regizorii cerebrali care nu uitau să aducă și omul din spatele rolului de regizor. Sper să nu uit asta pe drum.


Cum ai defini un spectacol bun?

Să fie viu! Să simți că tot ce e în spațiul de joc vorbește cu tine, sau că așteaptă să fie descoperit.


Cât de importantă este alegerea distribuției în realizarea unui spectacol și cât de greu ți-a fost să îți alegi această distribuție?

Ținând cont de dimensiunea în care trăiește povestea ”Almost, Maine”, mi-am luat câteva zile bune pentru a definitiva distribuția spectacolului. Am încercat să găsesc mai degrabă diferențe în cadrul cuplurilor formate. Da, e una dintre cele mai importante etape. Poți să mai greșești pe parcurs, să te abați de la drum, asta se mai repară, în schimb dacă erorile de distribuție sunt vizibile te pot scoate cu totul din poveste.


Dacă ar fi să rezumi ideea spectacolului ”Almost, Maine”, la o singură propoziție, care ar fi aceasta?

Dragostea e un sentiment pe care, uneori, avem senzația că-l înțelegem.

Abonare la Newsletter
Abonare

Creeat de Altersoft