Cronică de Vasile Andreica la REVIZORUL
“Revizorul” modernizat, opţiunea Teatrului de Nord în epoca DNA

4 noiembrie 2017, Vasile Andreica - Informația Zilei

Romul Moruţan, dezlănţuit în rolul titular

Romul Moruţan, dezlănţuit în rolul titular

Într-o vreme în care corupţia şi anticorupţia înghit tone de cerneală şi mii de kilowaţi/oră de curent electric dedicat talkshow-urilor televizate, opţiunea Teatrului de Nord de a deschide noua stagiune a secţiei române cu “Revizorul” lui Gogol evocă proverbul binecunoscut cu şaua şi iapa.

Cu siguranţă noua producţie şi-a propus să marcheze răspicat schimbarea de direcţie asumată de conducerea (deocamdată) interimară. Avem un nou regizor (Vadas Laszlo), un nou scenograf (Alpar Albert), un nou actor în rol principal (Cătălin Mareş) şi o nouă poziţie în schema spectacolului, aceea de dramaturg care semnează aducerea la zi a unui text care a fost scris în anii 1830 (Cristina Maria Chirilă). În aceste condiţii era firesc ca spectacolul să fie primit cu oarece surprindere, chiar din seara avanpremierei din 27 octombrie, urmată de premiera de duminica trecută.

Când hoţul fură hoţii

Aşadar, la mijlocul anilor 1830 Nikolai Vasilievici Gogol se simţea în foarte mare vervă creatoare. I-a scris unui confrate la fel de faimos, Aleksandr Sergheievici Puşkin, cerându-i un subiect de comedie. Puşkin şi-a amintit cum, într-un orăşel de provincie, oficialităţile l-au confundat cu un inspector guvernamental (“revizor” – cuvântul este luat ca atare în titlul original în limba rusă) şi au început să se gudure pe lângă el în speranţa că vor scăpa de eventuale sancţiuni. Atât i-a trebuit lui Gogol: şi-a pus talentul în mişcare atât de bine, încât de aproape 200 de ani piesa lui rezistă în repertoriul teatrelor din toată lumea.

De ce? Simplu: natura umană este ea însăşi fundamental coruptă. Aşa că, oricât am râde de aventurile lui Hlestakov şi am arăta cu degetul spre mica mafie locală care-l giugiuleşte în toate felurile, nu uităm că el însuşi este un farsor care îi tapează pe fraieri de bani, seduce o mamă şi o fiică şi apoi dispare, nu înainte de a cădea şi în păcatul bârfei, căci ce altceva este scrisoarea lui către prietenul scriitor? Evident, n-ar fi avut curaj să le spună oamenilor în faţă ceea ce gândea despre ei. Aşa că piesa chiar nu are un învingător moral, iar ieşirea din rol a primarului – care le reaminteşte spectatorilor: “De voi râdeţi!” – extinde satira la nivel universal. În acest context, localizarea şi cosmetizarea textului îşi vor avea întotdeauna rostul, cât o mai fi lumea lume.

Reality-show scenic

Primarul şi asistentele (Cătălin Mareş, Crina Andriucă, Raluca Mara)

Primarul şi asistentele (Cătălin Mareş, Crina Andriucă, Raluca Mara)

Decorul este modern şi oarecum suprarealist, deşi destule case de ştabi din vremea noastră sunt decorate cu trofee de vânătoare şi kitschuri, iar oglinzile distorsionează savant imaginea fantoşelor din scenă. Căci primarul – interpretat într-un frumos şi agitat crescendo de nou-venitul în trupă Cătălin Mareş – este atât de dominant în haita de trepăduşi încât ceilalţi devin nişte umbre folosite în propriile sale jocuri. Pe undeva, fiecare dintre funcţionarii şi femeile din jurul acestui baron local este un trofeu al unei vânători care i-a ucis sufletul. Poate cu excepţia fiicei, căreia Alexandra Odoroagă îi conferă o nobleţe surprinzătoare prin felul în care îşi refugiază personajul într-o prostraţie vădit ironică la adresa propriei familii (parcă vedem celebrele poze cu Zoe Ceauşescu deprimată la chiolhanurile cuplului prezidenţial).

În fiecare din micii şefi (jucaţi cu devotament de Stelian Roşian, Radu Botar, Vlad Mureşan, Ciprian Vultur) putem găsi trimiteri spre personaje sociale cunoscute. Adriana Vaida creează o “damă bine” din noul high-life, în contrast strident cu fiica ei, iar Crina Andriucă şi Raluca Mara formează un cuplu bufonard care pare să râdă şi el pe înfundate, hlizit, de toată situaţia. În această menajerie de circ dresată de figura tot mai obosită a primarului năvăleşte, şi dă totul peste cap, presupusul revizor, de fapt un “spectator fără bilet”, jucat de Romul Moruţan într-un “allegro furioso” binevenit, frenetic, contrabalansat de calmul sictirit cu care Andrei Stan desenează portretul amicului ceva mai lucid. Această rescriere a comediei într-o cheie de reality-show este, desigur, meritul dramaturgului de spectacol.

Primarul şi oamenii lui

Primarul şi oamenii lui

Şi când totul pare rezolvat, iar primarul îşi reocupă, zâmbind uşurat, locul în vârful piramidei sociale, scrisoarea seceră aparenţele aducând a doua moarte, cea spirituală, cea fără leac. Nu mai e nevoie, ca în textul original, să apară revizorul cel real: judecata morală s-a pronunţat deja şi este irevocabilă. “Lascia ch’io pianga” e tot ce rămâne, sugerat, apoi cântat de-a dreptul de majordomul cu priviri reci interpretat de Cristian But. Rora Demeter apare în “prologul din lojă”, iar ansamblul petenţilor e completat de Roxana Fânaţă, Alina Negrău şi Dorina Nemeş, alături de Narcis Blideran, Codruţa Cadar, Niculina Tincu şi Daria Pisaltu.


http://www.informatia-zilei.ro/sm/revizorul-modernizat-optiunea-teatrului-de-nord-in-epoca-dna/

 

ȘTIRI
REACTOR de creație și experiment din Cluj joacă ”Noi nu, niciodată” la Satu Mare
Celebrul duet BLACKSALT vine la Satu Mare
Teatrul de Nord participă cu ILUZII la Festivalul ATELIER, Baia Mare
Visul unei nopți de vară, invitat la Festivalul Național de Teatru ”Zilele Elvira Godeanu”
3milioane, spectacol invitat
Concurs de recitări din lirica poeților sătmăreni
Spectacolul ILUZII se joacă la Festivalul Internaţional de Teatru Nou, Arad
”Consiliu de familie”, spectacol invitat la prima ediție a festivalului MAFESZT
Cronică de Vasile Andreica la spectacolul O NOAPTE FURTUNOASĂ
Spectacolul PLEX de la Baia Mare se joacă la Teatrul de Nord
27 MARTIE - ZIUA MONDIALĂ A TEATRULUI
Spectacolul ILUZII se joacă în Campania ARTIȘTII PENTRU ARTIȘTI
AMBASADORII CAMPANIEI NAȚIONALE „ARTIŞTII PENTRU ARTIŞTI”
Patru spectacole de neratat, în weekend la Teatrul de Nord
Cronică de Vasile Andreica la CONSILIU DE FAMILIE
Spectacol al studenților Universității de Arte Târgu-Mureș, la Sala Studio
Elevii Colegiului ”Mihai Eminescu” prezintă un spectacol la Sala Studio a Teatrului de Nord
Interviu cu regizorul Theodor-Cristian Popescu
O poveste muzicală și mărțișoare cadou
Secția română a Teatrului de Nord joacă patru spectacole la finalul lunii februarie
Dragobetele, ziua dedicată dragostei
Cronică de Virginia Paraschiv la NEBUNUL ȘI CĂLUGĂRIȚA
Cronică de Mircea Morariu la ALMOST, MAINE
Scriitoarea Irina Binder vine la Satu Mare pentru un eveniment dedicat olimpicilor la Matematică
Cronică de Vasile Andreica la NEBUNUL ȘI CĂLUGĂRIȚA
Spectacole în abonamente la Carei
Cronică de Mircea Morariu la NEBUNUL ȘI CĂLUGĂRIȚA
Microstagiune organizată de cele două secții ale Teatrului de Nord
Premieră la Sala Studio: ”Nebunul și călugărița”
Comedia CINĂ CU PROȘTI se joacă din nou
Cronică de Vasile Andreica la ILUZII
Cronică de Răzvan Rocaș la ILUZII
Cronică de Mircea Morariu la ILUZII
Ziua Culturii Naționale
Interviu cu regizorul Cristian Ban
Cronică de Cristina Rusiecki la ALMOST, MAINE
Cronică de Vasile Andreica la FABULA SE REFERĂ ȘI LA TINE
Concert caritabil de Crăciun, la Teatrul de Nord
Spectacol caritabil ”Poveste de Crăciun”
Cronică de Vasile Andreica la ALMOST, MAINE
Nagy Orbán este directorul general al Teatrului de Nord
Interviu cu actorul Mihai Nițu
Interviu cu regizorul Theo Marton
Cronică de Mircea Morariu la REVIZORUL
Cronică de Virginia Paraschiv la REVIZORUL
Cronică de Vasile Andreica la REVIZORUL
Interviu cu actorul Cătălin Mareș
Interviu cu regizorul Vadas László
Petrică și lupul - schimb de abonamente cu Teatrul Municipal Baia Mare
CABINIERUL, la Festivalul de Teatru Scurt Oradea
Abonare la Newsletter
Abonare

Creeat de Altersoft