REVIZORUL - ĂSTA E ĂLA…

5 noiembrie 2017, Virginia Paraschiv - Porțile Nordului Baia Mare (Centrul de promovare a culturii)

Debutul stagiunii Teatrului Nord din Satul Mare( 27 octombrie 2017) a fost atipic si foarte surprinzător. Un spectacol de mare durată, în flux continuu, fără nicio pauză. László Vadas şi-a pus amprentă regizorală inimitabilă. Revizorul lui Gogol, bine ştiutul text dramatic, o parabolă perpetuă a prostiei şi ticăloşiei, cu urzeala de catifea a comediei. În finalul de spectacol, un actor îndeamnă spectatorii să râdă. Tonul hortativ crescendo, de la drăgălăşenie aproape în şoaptă, la ordin milităresc, aduce aminte de celebra tonalitate a replicii „ de ce dai mă”. În spectacolul de care facem vorbire, avem o tonalitate exclamativă, la capodopera lui Lucian Pintilie, aveam o tonalitate interogativă. Ambele replici, şi la spectacolul dramatic, şi la Reconstituirea, filmul invocat, sună în gol, nimeni nu reacţionează, nu se conformează. Regizorul László Vadas propune, cu ingeniozitate şi inteligenţă, o versiune de spectacol, menită să pună publicul pe gânduri. Punerea în scenă eludează râsul. Celebra comedie este convertită, în viziunea regizorală a lui László Vadas, din comedie, în dramă absurdă, spectatorul urmăreşte captivat tensiunea aşteptării şi deznodământul stupid. Actorii răspund şi ei strălucit intenţiei regizorale şi compun, fiecare în parte şi toţi la un loc, într-o perfectă sincronizare de grup, un univers al prostiei omeneşti. Conformarea la nişte comandamente de neînţeles, scoate comunitatea din echilibrul unor cutume clocite şi expirate. Premiza, o intromisiune fantomatică şi ficţională a unui zvon. Zvonul amplificat cu rol de catalizator al unor energii până atunci latente sau adormite. Religia banului uneşte personajele comunităţii, care mai de care obedient enoriaş. Nimeni nu pierde, nimeni nu câştigă. Mita strămoşească adusă la zi, în cotidianul românesc, prin spectacolul avertisment, circulă cu o naturaleţe de colo colo, de se iveşte întrebarea: „ Bine, bine, dar în caruselul frenetic al banului mutat rapid de colo colo, câştigă oare cineva?”. Sugestia subliminală a versiunii întruchipate de intenţia regizorală, este aceea că degradarea fiinţei umane atinge cote înspăimântătoare. Omul ca specie se autodistruge şi intră în categoria de humanoid. Există la un moment dat, în miezul acţiunii devoratoare de energii, o scenă a unor manifestări violente, furibunde, care amintesc de rinoceriada prevestită de Eugen Ionescu. Mă rog, în Revizorul, avem amendamentul etilic, cu care şmecheraşul impostor ( Romul Moruţan) îşi iese din condiţia lui de suprafaţă şi lasă cale liberă a tuturor frustrărilor unui ratat. Actorul creează cu meticulozitate poate chiar momentul unui punct culminant al spectacolului.