Cronică de Mircea Morariu la REVIZORUL

Corupţia post-post-modernă

4 decembrie 2017, Mircea Morariu - Adevărul.ro


Corupţia post-post-modernă

În vremea socialismului dinastic, arareori găseai pe afişele de teatru Revizorul lui Gogol. Exista o anumită prudenţă atunci când cuiva îi venea ideea introducerii acestei piese în repertoriu.

Trauma interzicerii celebrului, miticului spectacol al lui Pintilie de la “Bulandra”, una dintre cele mai categorice operaţiuni ale pumnului şi palmei cenzurii comuniste, interzicere intervenită în septembrie 1972, s-a resimţit ca atare până în decembrie 1989.
Mai nimeni nu îşi mai asuma riscul unui ipotetic şir de vizionări cu vajnice comisii ideologice care erau oricând gata să identifice şopârle, aluzii al căror obiect ar fi putut fi corupţia endemică a nomenclaturii, dacă nu cumva însuşi cuplul dictatorial. Aşa se explică poate şi faptul că, dacă punem la o parte versiunea scenică viabilă, extrem de suplă, datorată lui Adrian Lupu (semnată cu pseudonimul Adina Zeev), nimeni, preţ de decenii, nu s-a angajat să facă o nouă traducere. Cea veche, din anii 50, datorată sau doar semnată de Sică Alexandrescu (obiceiul acesta era curent în acea vreme în care feluriţi “foşti” nu mai ştiau cum să supravieţuiască fizic prigoanei autorităţilor comuniste care le confiscaseră dreptul de semnătură), fiind greoaie, ea însăşi dătătoare de dureri de cap, generatoare, la rându-i, de reticenţe, chiar de abandonuri.

Avem de câţiva ani o traducere nouă, eficientă semnată de Maşa Dinescu. S-au servit de ea Felix Alexa în spectacolul lui de pe scena Naţionalului bucureştean, dar şi Zalán Zacharias în mult mai recenta montare de la Teatrul Tineretului din Piatra Neamţ. Ambii regizori optând şi pentru contemporaneizări mai mult sau mai puţin decise menite să sublinieze ideea că lumea de astăzi este încă şi mai coruptă decât cea “reflectată” de Gogol în scrierea sa datând din anul 1836. Cred că această traducere a fost folosită şi de montarea despre care mă pregătesc să dau seamă în rândurile următoare.


Spectacolul, regizat de Vadáz László, cu mare parte dintre cei care compun, la ora actuală, colectivul actoricesc al Secţiei române de la Teatrul de Nord din Satu Mare în distribuţie, mizează mult pe reflectare. În prima scenă a montării Hlestakov (unul dintre puţinele personaje din reprezentaţie care are un nume propriu) şi Amicul (în care îl identificăm pe Osip) se află într-o lojă din care comentează zgomotos ceea ce văd pe scenă. Atrăgându-le atenţia în mod deosebit elefantul/tapirul, parte a bestiarului kitsch din casa Primarului. Cum nu se poate mai în conformitate cu standardele de ultimă oră ale “kitschului” contemporan.  Bestiar şi kitsch reflectate de oglinzile din spate, la fel cum reflectate vor fi toate personajele în mijlocul cărora vor ajunge pe neaşteptate şi falsul revizor moscovit, şi prietenul lui.

continuarea pe: http://adevarul.ro/cultura/teatru/coruptia-post-post-moderna-1_5a24e50f5ab6550cb8d41262/index.html

ȘTIRI
REACTOR de creație și experiment din Cluj joacă ”Noi nu, niciodată” la Satu Mare
Celebrul duet BLACKSALT vine la Satu Mare
Teatrul de Nord participă cu ILUZII la Festivalul ATELIER, Baia Mare
Visul unei nopți de vară, invitat la Festivalul Național de Teatru ”Zilele Elvira Godeanu”
3milioane, spectacol invitat
Concurs de recitări din lirica poeților sătmăreni
Spectacolul ILUZII se joacă la Festivalul Internaţional de Teatru Nou, Arad
”Consiliu de familie”, spectacol invitat la prima ediție a festivalului MAFESZT
Cronică de Vasile Andreica la spectacolul O NOAPTE FURTUNOASĂ
Spectacolul PLEX de la Baia Mare se joacă la Teatrul de Nord
27 MARTIE - ZIUA MONDIALĂ A TEATRULUI
Spectacolul ILUZII se joacă în Campania ARTIȘTII PENTRU ARTIȘTI
AMBASADORII CAMPANIEI NAȚIONALE „ARTIŞTII PENTRU ARTIŞTI”
Patru spectacole de neratat, în weekend la Teatrul de Nord
Cronică de Vasile Andreica la CONSILIU DE FAMILIE
Spectacol al studenților Universității de Arte Târgu-Mureș, la Sala Studio
Elevii Colegiului ”Mihai Eminescu” prezintă un spectacol la Sala Studio a Teatrului de Nord
Interviu cu regizorul Theodor-Cristian Popescu
O poveste muzicală și mărțișoare cadou
Secția română a Teatrului de Nord joacă patru spectacole la finalul lunii februarie
Dragobetele, ziua dedicată dragostei
Cronică de Virginia Paraschiv la NEBUNUL ȘI CĂLUGĂRIȚA
Cronică de Mircea Morariu la ALMOST, MAINE
Scriitoarea Irina Binder vine la Satu Mare pentru un eveniment dedicat olimpicilor la Matematică
Cronică de Vasile Andreica la NEBUNUL ȘI CĂLUGĂRIȚA
Spectacole în abonamente la Carei
Cronică de Mircea Morariu la NEBUNUL ȘI CĂLUGĂRIȚA
Microstagiune organizată de cele două secții ale Teatrului de Nord
Premieră la Sala Studio: ”Nebunul și călugărița”
Comedia CINĂ CU PROȘTI se joacă din nou
Cronică de Vasile Andreica la ILUZII
Cronică de Răzvan Rocaș la ILUZII
Cronică de Mircea Morariu la ILUZII
Ziua Culturii Naționale
Interviu cu regizorul Cristian Ban
Cronică de Cristina Rusiecki la ALMOST, MAINE
Cronică de Vasile Andreica la FABULA SE REFERĂ ȘI LA TINE
Concert caritabil de Crăciun, la Teatrul de Nord
Spectacol caritabil ”Poveste de Crăciun”
Cronică de Vasile Andreica la ALMOST, MAINE
Nagy Orbán este directorul general al Teatrului de Nord
Interviu cu actorul Mihai Nițu
Interviu cu regizorul Theo Marton
Cronică de Mircea Morariu la REVIZORUL
Cronică de Virginia Paraschiv la REVIZORUL
Cronică de Vasile Andreica la REVIZORUL
Interviu cu actorul Cătălin Mareș
Interviu cu regizorul Vadas László
Petrică și lupul - schimb de abonamente cu Teatrul Municipal Baia Mare
CABINIERUL, la Festivalul de Teatru Scurt Oradea
Abonare la Newsletter
Abonare

Creeat de Altersoft