Bilete online
Cronică de Mircea Morariu la REVIZORUL

Corupţia post-post-modernă

4 decembrie 2017, Mircea Morariu - Adevărul.ro


Corupţia post-post-modernă

În vremea socialismului dinastic, arareori găseai pe afişele de teatru Revizorul lui Gogol. Exista o anumită prudenţă atunci când cuiva îi venea ideea introducerii acestei piese în repertoriu.

Trauma interzicerii celebrului, miticului spectacol al lui Pintilie de la “Bulandra”, una dintre cele mai categorice operaţiuni ale pumnului şi palmei cenzurii comuniste, interzicere intervenită în septembrie 1972, s-a resimţit ca atare până în decembrie 1989.
Mai nimeni nu îşi mai asuma riscul unui ipotetic şir de vizionări cu vajnice comisii ideologice care erau oricând gata să identifice şopârle, aluzii al căror obiect ar fi putut fi corupţia endemică a nomenclaturii, dacă nu cumva însuşi cuplul dictatorial. Aşa se explică poate şi faptul că, dacă punem la o parte versiunea scenică viabilă, extrem de suplă, datorată lui Adrian Lupu (semnată cu pseudonimul Adina Zeev), nimeni, preţ de decenii, nu s-a angajat să facă o nouă traducere. Cea veche, din anii 50, datorată sau doar semnată de Sică Alexandrescu (obiceiul acesta era curent în acea vreme în care feluriţi “foşti” nu mai ştiau cum să supravieţuiască fizic prigoanei autorităţilor comuniste care le confiscaseră dreptul de semnătură), fiind greoaie, ea însăşi dătătoare de dureri de cap, generatoare, la rându-i, de reticenţe, chiar de abandonuri.

Avem de câţiva ani o traducere nouă, eficientă semnată de Maşa Dinescu. S-au servit de ea Felix Alexa în spectacolul lui de pe scena Naţionalului bucureştean, dar şi Zalán Zacharias în mult mai recenta montare de la Teatrul Tineretului din Piatra Neamţ. Ambii regizori optând şi pentru contemporaneizări mai mult sau mai puţin decise menite să sublinieze ideea că lumea de astăzi este încă şi mai coruptă decât cea “reflectată” de Gogol în scrierea sa datând din anul 1836. Cred că această traducere a fost folosită şi de montarea despre care mă pregătesc să dau seamă în rândurile următoare.


Spectacolul, regizat de Vadáz László, cu mare parte dintre cei care compun, la ora actuală, colectivul actoricesc al Secţiei române de la Teatrul de Nord din Satu Mare în distribuţie, mizează mult pe reflectare. În prima scenă a montării Hlestakov (unul dintre puţinele personaje din reprezentaţie care are un nume propriu) şi Amicul (în care îl identificăm pe Osip) se află într-o lojă din care comentează zgomotos ceea ce văd pe scenă. Atrăgându-le atenţia în mod deosebit elefantul/tapirul, parte a bestiarului kitsch din casa Primarului. Cum nu se poate mai în conformitate cu standardele de ultimă oră ale “kitschului” contemporan.  Bestiar şi kitsch reflectate de oglinzile din spate, la fel cum reflectate vor fi toate personajele în mijlocul cărora vor ajunge pe neaşteptate şi falsul revizor moscovit, şi prietenul lui.

continuarea pe: http://adevarul.ro/cultura/teatru/coruptia-post-post-moderna-1_5a24e50f5ab6550cb8d41262/index.html

ȘTIRI
DESPRE ȘOARECI ȘI OAMENI, la Festivalul Internațional de Teatru Turda
Teatrul de Nord participă la Festivalul ATELIER de la Baia Mare
Alex Harding & Lucian Ban: DARK BLUE
Cronică de Vasile Andreica la spectacolul PRINȚESA DE CARTIER
Teatrul de Nord participă la Festivalul Internaţional de Teatru Nou de la Arad
Teatrul de Nord, partener al evenimentului ”Micul Prinț”
Cronică de Mircea Morariu la spectacolul GOD IS A DJ
Cronică de Vasile Andreica la spectacolul JANNA
Aniversare în Nord - cronică de Glaudiu Groza
27 martie - Ziua Mondială a Teatrului
Spectacolul DESCULȚ ÎN PARC se joacă în campania „Artiştii pentru artişti”
Solidaritate pentru artiști
Campania Naţională „Artiştii pentru artişti” 2019
Vasile Andreica: “Despre şoareci şi oameni”
CENUȘĂREASA și ILUZII se joacă sâmbătă 16 februarie, în Sala Mare a Teatrului de Nord
CENUȘĂREASA, un spectacol pentru toată familia
Teatrul de Nord reia spectacolul IVAN TURBINCĂ
CONSILIU DE FAMILIE, duminică la Teatrul de Nord
”Nebunul şi călugăriţa”, spectacole programate pentru abonați
50 - ”Primăvara nordică” de Oana CRISTEA GRIGORESCU
50 - Vasile Andreica: Interviu cu actorul Al. Mitea
50 - Coca Bloos, actriță
50 - Cristian Ioan, regizor
50 - Alexandru Zotta, scriitor
50 - Claudiu Groza, critic de teatru
50 - Raluca Sas-Marinescu, dramaturg
50 - Filarmonica ”Dinu Lipatti” Satu Mare
50 - Ovidiu Caița, director artistic
50 - Kereskényi Gábor, Primarul Municipiului Satu Mare
50 - Darius FILIP, Prefectul județului Satu Mare
50 - PATAKI Csaba, Președintele Consiliului Județean Satu Mare
50 - Nagy Orbán, directorul general al Teatrului de Nord
50 - Vasile Andreica, Informația zilei
50 - Programul aniversării secției române a Teatrului de Nord
Ziua Culturii Naționale, sărbătorită la Satu Mare
Primul spectacol al secţiei române din anul 2019
Teatrul de Nord încheie anul cu proiecte noi
PROGRAM DEDICAT ZILEI NAȚIONALE A ROMÂNIEI
CENUȘĂREASA s-a jucat în campania ”Poveste de Crăciun”
Moromeții 2 | Proiecție de gală la Satu Mare
Cronică de Răzvan Rocaș la TĂRĂ(Z)BOI
Spectacol excepțional la Teatrul de Nord: LOST IN THE STARS
Cronică de Vasile Andreica la TĂRĂ(Z)BOI
Interviu cu Mariana Starciuc, autoarea textului TĂRĂ(Z)BOI
CONSILIU DE FAMILIE, invitat la Gala Națională a Comediei - Galați 2018, editia a XXX-a
Spectacol invitat: Social Acceptabil, Studio Act Oradea
Turneul național Drama 5 ajunge la Satu Mare
Se reia comedia CINĂ CU PROȘTI
Un laborator teatral minimalist-monumental… cronică de Claudiu Groza
Cronică de Vasile Andreica la REȚETA PERFECȚIUNII...

Parteneri media
   
Abonare la Newsletter
Abonare

Creeat de Altersoft