Poveştile lui Andersen şi-au adus tâlcul pe scena Teatrului de Nord

24 decembrie 2017, Vasile Andreica - Informația zilei

File de poveste

Primele producţii destinate copiilor în noua stagiune a secţiei române a Teatrului de Nord au fost diferenţiate pe criterii de vârstă, rezultând două spectacole diferite care se bazează pe aceeaşi sursă literară: poveştile scurte, cu tâlc, ale danezului Hans Christian Andersen.

Într-o lume în care cărţile cu poveşti par desuete, iar copiii se grăbesc să se emancipeze, împinşi şi de o dezvoltare fizică accelerată de traiul bun, ce miză mai poate avea un spectacol de acest gen? Şi totuşi, cele două producţii regizate de Andrei Mihalache şi desenate scenografic de Cristian Gătina au momente de reală emoţie şi inventivitate, care au prins atenţia tinerilor spectatori. Le-am văzut unul după altul, marţi dimineaţă, în ultimele spectacole din acest an ale secţiei române.

Parabole multicolore

Ambele versiuni au acelaşi moment introductiv, în care povestitoarea intră în dialog atât cu micii spectatori, cât şi cu câţiva colegi actori distribuiţi în rolul unor membri recalcitranţi ai publicului, care s-au săturat de poveştile şi fabulele clasice. Desigur, tocmai cu o fabulă se începe, aceea a câinelui flămând care nu e în stare să aleagă un castel unde să servească masa, fugind mereu între stânga şi dreapta după cum sună trâmbiţele. Fabula se referă şi la noi, ne avertizează doamna cu păr alb. Ieşind puţin din context, poate că se referă şi la noi ca electorat.

De aici însă cele două scenarii se separă. Cel pentru elevii mici, intitulat ”Fabula se referă şi la tine”, continuă cu o povestioară amuzantă despre un ţăran prostovan care reuşeşte să plece la târg cu calul şi să se întoarcă acasă cu un sac de mere putrede, după un şir de schimburi dezastruoase care îi miră pe nişte englezi pripăşiţi pe acolo, dar nu şi pe nevastă-sa, pasă-mi-te prea obişnuită cu ideea tradiţională că bărbatul ştie prea bine ce şi cum. E loc de multă satiră socială aici, dar, din fericire, spre deosebire de alte ocazii, Andrei Mihalache nu umple povestea cu şopârle dedicate adulţilor. Urmează apoi o poveste despre calomnie, gelozie şi puterea ”telefonului fără fir” al bârfei, cu un cocoş fălos, o găină albă favorită şi suratele ei invidioase, care răspândesc zvonuri printre ciori şi lilieci (frumos ilustraţi de Cristian Gătina). Şi aici e loc de aluzii la sistemul senzaţionalist al presei din zilele noastre, dar, din nou, există o binevenită reţinere în felul în care ele sunt introduse în spectacol.

Varianta pentru elevii de gimnaziu măreşte miza morală a poveştilor şi le mută în zona sentimentală, de la porcarul care pedepseşte cu isteţime vanitatea unei prinţese (şi se joacă spectaculos cu o dronă) la suferinţa din dragoste a unui om de zăpadă care se topeşte la propriu. Iar povestea care dă titlul spectacolului, ”Fata care a călcat pe pâine”, cu tot tonul ei prea făţiş moralizator, are parte în spectacol de o realizare foarte serioasă care o salvează de derizoriu, incluzând şi proiecţii video şi creând o atmosferă potrivită temei sale infernale. Eclerajul din unele tablouri este o mare reuşită a echipei de la lumini.

Cu copiii nu-i de glumit

Copii la teatru

Copii la teatru

Toţi actorii sunt de acord că spectacolele pentru copii sunt mai grele decât par. Nu neapărat pentru costumele uneori greoaie, cât pentru că micii spectatori taxează imediat orice moment slab şi îşi pierd rapid interesul dacă jocul de pe scenă trenează (cum s-a întâmplat şi marţi când cântecul final la unul din spectacole a avut cu vreo două strofe mai mult decât era cazul), dar se şi entuziasmează repede.

Cu atât mai remarcabile momentele când atenţia sălii e cucerită, cum a fost ”Omul de zăpadă” din al doilea spectacol, melancolia rafinată ieşind în evidenţă din jocul celor trei actori (Cristian Dan, Dana Moisuc şi mai ales Tibor Szekely, pe care rar l-am văzut aşa de implicat în ultimul timp). Iar Ioana Cheregi e superbă în rolul fetei răzgâiate care calcă pâinea în picioare şi se trezeşte în infern, transformată în statuie, monument al terorii. La reuşita spectacolelor contribuie şi ceilalţi actori implicaţi: Anca Similar, Anca Dogaru, Sergiu Tăbăcaru, Carol Erdos, Lucia Maria Racşan, Cristian But. De coregrafie s-a ocupat Gabriela Tănase.

O ultimă remarcă: aşteptările copiilor, mai ales cei peste 10 ani, s-au schimbat mult în ultimii ani. Bine ar fi să apară texte actuale dedicate lor, sau măcar să fie adaptate unele vechi care ies din tiparul poveştii moralizatoare.

REACTOR de creație și experiment din Cluj joacă ”Noi nu, niciodată” la Satu Mare
Celebrul duet BLACKSALT vine la Satu Mare
Teatrul de Nord participă cu ILUZII la Festivalul ATELIER, Baia Mare