A fost sau n-a fost iubire?

17 ianuarie 2018, Mircea Morariu - Adevărul.ro

Nimeni nu cred că se va lămuri vreodată, cum nu se lămuresc la urma urmei nici cele patru personaje din piesa Iluzii a lui Ivan Vîrîpaev (Vyrypaev, Virypaev, ortografia de care a avut parte de-a lungul timpului numele dramaturgului rus a fost cum nu se poate mai variabilă) dacă spre a fi adevărată, dragostea trebuie să fie neapărat şi reciprocă. Însă indiferent ce spectacol montat pe respectivul text îţi este dat să vezi în cariera ta de spectator, cu siguranţă că vei fi uimit să vezi câte poveşti mai mult sau mai puţin reale se pot inventa pe tema fidelităţii din interiorul a două cupluri. Până la premiera Secţiei române a Teatrului de Nord din Satu Mare, spectacol care beneficiază de regia discretă, însă extrem de eficientă şi inspirată a lui Cristian Ban, un tânăr director de scenă din ce în ce mai stăpân pe meserie, mi-a fost dat să văd trei spectacole prilejuite de textul tradus în româneşte de Bogdan Budeş.

FOTO Robert Costea

Cu ocazia premierei pe ţară, din anul 2013, de la Teatrul ACT din Bucureşti, regizorul Cristi Juncu le cerea actorilor să stea vreme de mai bine de două ore tot timpul aşezaţi pe gradene şi să ne povestească, într-o relaţie inteligentă şi mereu reînnoită cu noi, spectatorii, ce s-a întâmplat vreme de mai bine de 50 de ani cu Sandra, Dany, Margret şi Albert. Doi ani mai târziu, în montarea semnată regizoral de Bobi Pricop la Teatrul Naţional Marin Sorescu din Craiova, aveam de-a face cu o o viziune mult mai dinamică şi deliberat mai şotioasă, poveştile fiind şi comentate muzical de prezenţa live, pe scenă, a unui violoncelist. În foarte buna versiune realizată cu absolvenţii de la clasa de actorie a profesorului Doru Ana de la UNATC, regizoarea Andreea Vulpe făcea apel şi la câteva elemente de recuzită, nu neapărat spre a marca hronicul şi cântecul vârstelor personajelor, ci spre a sublinia o anume viziune ironică intrinsecă şi excelent drămuită de regizoare, admirabil tradusă scenic de cei patru tineri viitori actori din distribuţie.

FOTO Robert Costea

În toate cele trei spectacole anterior văzute de mine până în momentul întâlnirii cu premiera de la Satu Mare, repartiţia nu neapărat a rolurilor cât a personajelor evocate, rememorate, pe un actor anume era cum nu se poate mai clară. Adică, fiecare actor avea în grijă personajul lui a cărui istorie ne-o împărtăşea. Cristian Ban vine cu o inovaţie. Povestea lui Albert, bunăoară, ne este comunicată, cu o binevenită detaşare, atât de Romul Moruţan cât şi de Cătălin Mareş, cam la fel stând lucrurile şi în cazurilor sarcinilor artistice încredinţate actriţelor Raluca Mara şi Ioana Cheregi. Cei patru actori apar pe scenă, mai precis, în faţa cortinei, ne salută, aşteaptă, evident, răspunsul nostru. Apoi începe spectacolul propriu-zis. Raluca Mara (atenţie niţeluş mai mare la intonaţia cam prea cântată!) ne făgăduieşte că ne va spune o poveste şi îşi ţine promisiunea. La fel vor face şi ceilalţi componenţi ai distribuţiei, fără să vrea să fie asimilaţi cu personajele. Nu ţin deloc să li se suprapună. Ei relatează, nu empatizează. Chiar se detaşează ironic de unele dintre istoriile relatate, ne dau felurite semne că nu le garantează autenticitatea. O fac, cu toate că n-aş spune că regizorul Cristi Ban s-ar înhamă la cine ştie ce experimente brechtiene. Multă vreme lumina rămâne aprinsă în sală, aproape că nici nu bagi de seamă când se stinge, fiind prins de combinările de n luate câte k  ce reprezintă mecanismul care reglează progresia acţiunii, de umorul poveştilor, de ironia conţinută, dar şi de valoarea adăugată de profesionalismul interpretării.

FOTO Robert Costea

Acţiunea, adică poveştile preluate, continuate, dezvoltate, este întreruptă de vreo patru ori pentru aşa-numite pauze de hidratare (anunţate ca atare), pauze ce beneficiază de mici prefeţe dansante. Starea de veselie, de bună-dispoziţie este mereu garantată nu prin cioace, ci prin mijloace artistice sigure, de bună calitate. Teatrul de Nord din Satu Mare- ILUZII de Ivan Vîrîpaev; Traducerea: Bogdan Budeş; Regia: Cristian Ban; Cu: Raluca Mara, Ioana Cheregi, Romul Moruţan, Cătălin Mareş;  Data premierei: 14 ianuarie 2018

REACTOR de creație și experiment din Cluj joacă ”Noi nu, niciodată” la Satu Mare
Celebrul duet BLACKSALT vine la Satu Mare
Teatrul de Nord participă cu ILUZII la Festivalul ATELIER, Baia Mare