Bilete online
Cronică de Vasile Andreica la NEBUNUL ȘI CĂLUGĂRIȚA

“Nebunul şi călugăriţa” sau viaţa ca un ring al complexelor
de Vasile Andreica, 10 februarie 2018 - Infomația zilei

Roxana Fânaţă şi Ciprian Vultur

Roxana Fânaţă şi Ciprian Vultur

La fel ca luna trecută, secţia română a Teatrului de Nord a deschis programul lunii curente cu o premieră, concepută pentru Sala Studio. Este un text-manifest cu deschideri interpretative incitante, scris de un artist polonez cu o poveste de viaţă demnă de un serial de mare succes.

Stanislaw Ignacy Witkiewicz s-a născut la Varşovia în 1885, în familia unui arhitect, pictor şi critic de artă, om cu vederi suficient de largi încât să îşi scoată fiul din sistemul oficial de învăţământ. Educat acasă, Witkacy (cum avea să semneze mai târziu, combinându-şi numele) s-a dezvoltat ca artist plastic şi scriitor.

Logodnica i s-a sinucis chiar înaintea începerii Primului Război Mondial, eveniment care l-a trimis în armata imperială rusă, unde avea să asiste la revoluţiile anului 1917 ca ofiţer la Sankt Petersburg. Revenit în Polonia, şi-a câştigat existenţa ca pictor de portrete şi scriitor, începând să experimenteze folosirea drogurilor. A scris romane politice şi zeci de piese de teatru, cu succes mai degrabă modest în timpul vieţii. Când Germania a atacat vestul Poloniei la 1 septembrie 1939, a fugit cu iubita lui în est. Când a auzit că armatele sovietice invadează din cealaltă parte, s-a sinucis printr-o supradoză de droguri, după ce încercase să-şi taie venele. Femeia a vrut să-l urmeze în moarte, dar n-a reuşit.

În anii comunismului, Ministerul polonez al Culturii a dorit să organizeze funeralii solemne pentru Witkiewicz la Zakopane şi a cerut sicriul, care le-a fost trimis de sovietici. Îngropat cu mare pompă, a fost dezgropat în 1994 pentru cercetări. A reieşit că în sicriu fusese depusă o femeie. Witkacy ar fi gustat poate din plin această ultimă absurditate pe care i-a rezervat-o istoria.

Jocul de-a nebunii şi normalii

Confruntarea medicilor

Confruntarea medicilor

În 1923, când Witkiewicz scria “Nebunul şi călugăriţa”, psihiatria era divizată. Pe de o parte erau adepţii metodelor primitive şi adesea brutale de calmare a pacienţilor (evocate de cărţi ca “Zbor deasupra unui cuib de cuci”), pe de altă parte apăruseră psihanaliştii, mulţi dintre ei simpli farsori, gata să găsească complexe şi compensări în orice. Titlul piesei evocă două victime ale acestei lupte: un poet exasperat de intelect (evident alter-ego al autorului) şi o călugăriţă care fugea de propriile-i amintiri morbide. Ei sunt folosiţi într-o psihodramă în care se ciocnesc psihiatria primitivă şi psihanaliza, ipocrizia religioasă şi orgoliile ştiinţifice, ingrediente într-o supă de patimi cât se poate de omeneşti.

S-a ocupat de spectacol echipa care a lucrat şi “Revizorul”: regizorul Vadas Laszlo, scenograful Alpar Albert şi, cu un rol decisiv aici, Maria Chirilă ca dramaturg de spectacol. A ieşit un spectacol intens, jucat într-un spaţiu foarte mic, care lasă impresia unui ring. Un ring de wrestling poate, căci asistăm la ceva ce s-ar putea numi “terapie de rol”, metodă care se practică destul de des pentru a produce acel catharsis izbăvitor. Impresia de “execuţie simulată“ este întărită de un decor de zile mari, care evocă circuite neuronale fragile, dar şi ceea ce mistica ar numi “închisoarea minţii”, din care doar extazul, sau erosul sublimat, te-ar putea scoate.

O scenă decisivă

O scenă decisivă

Actorii intră cu plăcere în acest joc strâns. Roxana Fânaţă trece cu fineţe şi talent prin emoţiile extreme ale călugăriţei, reprimate de haina monahală şi de propriile-i scrupule. Este o demonstraţie de feminitate rafinată, pasionantă, evocând figura zeiţei indiene materne Kali, simbol al eliberării şi al morţii eului (nu degeaba poartă tocmai un taior negru în cea mai erotică scenă a piesei). Ciprian Vultur îşi joacă metodic nebunia, parcă prea metodic şi apăsat, cu o rostire care nu prea e în favoarea textului, dar un joc fizic imbatabil şi relaţionare impecabilă cu partenerii de scenă. Cătălin Mareş duce personajul psihiatrului mai ales prin zâmbetul ironic-machiavelic, dispreţuitor. Stelian Roşian ne-a amintit, în rolul psihanalistului, de un mare succes al său, Preobrajenski din “Inimă de câine”. Aceeaşi dezinvoltură şi rostire insinuantă. În fine, Alina Negrău în rolul Maicii superioare şi cuplul de infirmieri Cristian But – Tibor Szekely reuşesc compoziţii care sugerează tocmai încremenirea definitivă într-o formă mentală. Narcis Bliderean ia parte la un reuşit număr de iluzionism, Iar Radu Botar apare ca un “deus ex-machina” burlesc şi pune punctul pe toate i-urile în această demonstraţie că viaţa e o infinită ţesătură de complexe.



ȘTIRI
DESPRE ȘOARECI ȘI OAMENI, la Festivalul Internațional de Teatru Turda
Teatrul de Nord participă la Festivalul ATELIER de la Baia Mare
Alex Harding & Lucian Ban: DARK BLUE
Cronică de Vasile Andreica la spectacolul PRINȚESA DE CARTIER
Teatrul de Nord participă la Festivalul Internaţional de Teatru Nou de la Arad
Teatrul de Nord, partener al evenimentului ”Micul Prinț”
Cronică de Mircea Morariu la spectacolul GOD IS A DJ
Cronică de Vasile Andreica la spectacolul JANNA
Aniversare în Nord - cronică de Glaudiu Groza
27 martie - Ziua Mondială a Teatrului
Spectacolul DESCULȚ ÎN PARC se joacă în campania „Artiştii pentru artişti”
Solidaritate pentru artiști
Campania Naţională „Artiştii pentru artişti” 2019
Vasile Andreica: “Despre şoareci şi oameni”
CENUȘĂREASA și ILUZII se joacă sâmbătă 16 februarie, în Sala Mare a Teatrului de Nord
CENUȘĂREASA, un spectacol pentru toată familia
Teatrul de Nord reia spectacolul IVAN TURBINCĂ
CONSILIU DE FAMILIE, duminică la Teatrul de Nord
”Nebunul şi călugăriţa”, spectacole programate pentru abonați
50 - ”Primăvara nordică” de Oana CRISTEA GRIGORESCU
50 - Vasile Andreica: Interviu cu actorul Al. Mitea
50 - Coca Bloos, actriță
50 - Cristian Ioan, regizor
50 - Alexandru Zotta, scriitor
50 - Claudiu Groza, critic de teatru
50 - Raluca Sas-Marinescu, dramaturg
50 - Filarmonica ”Dinu Lipatti” Satu Mare
50 - Ovidiu Caița, director artistic
50 - Kereskényi Gábor, Primarul Municipiului Satu Mare
50 - Darius FILIP, Prefectul județului Satu Mare
50 - PATAKI Csaba, Președintele Consiliului Județean Satu Mare
50 - Nagy Orbán, directorul general al Teatrului de Nord
50 - Vasile Andreica, Informația zilei
50 - Programul aniversării secției române a Teatrului de Nord
Ziua Culturii Naționale, sărbătorită la Satu Mare
Primul spectacol al secţiei române din anul 2019
Teatrul de Nord încheie anul cu proiecte noi
PROGRAM DEDICAT ZILEI NAȚIONALE A ROMÂNIEI
CENUȘĂREASA s-a jucat în campania ”Poveste de Crăciun”
Moromeții 2 | Proiecție de gală la Satu Mare
Cronică de Răzvan Rocaș la TĂRĂ(Z)BOI
Spectacol excepțional la Teatrul de Nord: LOST IN THE STARS
Cronică de Vasile Andreica la TĂRĂ(Z)BOI
Interviu cu Mariana Starciuc, autoarea textului TĂRĂ(Z)BOI
CONSILIU DE FAMILIE, invitat la Gala Națională a Comediei - Galați 2018, editia a XXX-a
Spectacol invitat: Social Acceptabil, Studio Act Oradea
Turneul național Drama 5 ajunge la Satu Mare
Se reia comedia CINĂ CU PROȘTI
Un laborator teatral minimalist-monumental… cronică de Claudiu Groza
Cronică de Vasile Andreica la REȚETA PERFECȚIUNII...

Parteneri media
   
Abonare la Newsletter
Abonare

Creeat de Altersoft