Bilete online
Cronică de Virginia Paraschiv la NEBUNUL ȘI CĂLUGĂRIȚA

  NEBUNIA NORMATIVĂ

 Regizorul Vadas László propune la Teatrul de Nord din Satu Mare, Sala Studio, o punere în scena provocatoare, « Nebunul şi călugăriţa » a dramaturgului polonez, Stanisław Ignacy Witkiewicz (24 februarie1885 – 18 septembrie1939). Premiera spectacolului a avut loc pe 4 februarie 2018. Scenograful Albert Alpár, în deplin acord şi empatie cu voinţa regizorală, organizează spaţiul scenic intr-un stil minimalist, simbolic, în care recunoaştem răceala clinică a unui spaţiu semicarceral, cu inevitabila gresie si faianţă intr-o cromatică oarecum slinoasă. Dai cu mopul şi tot pustiu uman este tot ce se întrevede . Spectatorul e nevoit a se strecura prin vaga reţelistică a unor circuite neuronale cam sărăcuţe. Personal am percepu, să zicem, la prima strigare a identificării, mai degrabă o pânză de păianjen, cu ţesătura ireproşabil sterilizată. Actorii, sub bagheta regizorală bine arcuită, joacă frenetic, alert, până la uitare de sine. Vrând nevrând actorii îşi stăvilesc dorinţa de a se situa în ipostaza de protagonist. Cine să fie într-un azil al dezumanizării, mai presus de şefi şi de autoritatea oficială, alţii decât subalternii de la baza ierarhiei instituţionale ? Infirmierii-brancardierii Tibor Szekely – Cristian But cărăuşii vieţilor în agonie şi ai morţii triumfale . Un cuplu a la Stan şi Bran, unul, complet lipsit de cutele gândirii şi celălalt ceva mai viu, adică înzestrat cu câteva instincte primare ale lăcomiei primitive. Unul cu ochii căscaţi şi goi, celălalt cu privire vicleană şi iscoditoare, chipurile mai ager şi mai rapid în reacţiile de obedienţă, un exemplar eşantion de doi în unu şi, la nevoie, viceversa. Un alt cuplu în acţiune şi reacţiune complementară : călugăriţa(Roxana Fânață şi măicuţa superioară (Alina Negrau). Urmărind alternativ cele două personaje, până la un punct, purtătoarele de straie monahale par a se situa într-o fundamentală antinomie : una tânără, milostivă şi gracilă, cealaltă, autoritară, inflexibilă şi dură. În fapt ambele personaje sunt dotate cu un virus ucigaş la purtător, patologia unor secrete morbide, conştiente sau bine îngropate în memoria castrată. Uniforma smereniei ascunde câte o biografie otrăvită. Moarte - violenţă, crimă. suicid şi obsedanta erotomanie. Şi dacă suntem la un spital de boli mentale, îi vom cunoaşte, de ce nu, şi pe corifeii ştiinţei medicale. Un profesor (Radu Botar) apariţie de senil grotesc sincronizat cu scleroza artei medicale psihiatrice. Un psihiatru (Cătălin Mareș) troglodit, feroce şi dezabuzat. O brută zgomotoasă care şi-a epuizat tot arsenalul de fetişuri « medicale ». Are în gândirea sa de ratat şi de prim captiv al terapiei psihiatrice, o unică şi aproape de neclintit certitudine : nebunul e nebun, ireversibil. În contrapartidă aşa zis ştiinţific profesională, se iţeşte, cu ifose emfatice, psihanalistul (Stelian Roșian). Dubitaţia lui fatală, parafrazăm, nebunul criminal, a murit vindecat sau a a murit nebun ?

Această dilemă tragicomică poate fi cheia lecturii regizorale la Vadas László. Aproape toate replicile şi comportamentul interactiv al personajelor, parcă gravitează în jurul frământării dilematice. E momentul să facem acum şi scurte trimiteri la dramaturgul polonez. Textul Nebunul şi Călugăriţa a fost redactat în anul de graţie 1923. Autorul , beneficiar al unei educaţii calofile, elitiste, s-a trezit în faţa monstruoaselor schimbări de început de secol XX, schimbări ce prefigurau un veac sumbru, experiment al răului istoric absolut. S-a pierdut în propria tragedie a eşecurilor din viaţa privată şi socială, martor, dar şi participant debusolat la asediul bolşevismului în Rusia. S-a rătăcit în propriile spaime şi nelinişti, într-o nouă eră pe care nu o înţelege. S-a salvat prin propria educaţie, inteligenţă şi creativitate artistică. Un spectator blazat, dar şi grăbit, la punerea în scenă de la Teatrul de Nord, de la Satu Mare, nu are cum să nu facă, fulgerător, analogie cu celebrul Zbor deasupra unui cuib de cuci. Stanisław Ignacy Witkiewicz îl devansează însă cu aproape 4 decenii pe Ken Kesey. Regizorii subtili optează pentru textul polonez nu din motivul lesnicios al primatului tematic. Nebunul şi călugăriţa nu distinge etic între rău şi bine. Cele două categorii se întrepătrund osmotic. Poetul criminalităţii „justiţiare” pendulează între discursul diafan şi răgetul de fiară. Lirismul poetic nu este decât un ambalaj înşelător al descătuşării liberului arbitru. Poetul, demiurg dement al bunului său plac. Lirismul, un cântec de sirenă ademenitor pentru instinctul ucigaş. Pe bună dreptate s-a remarcat jocul de scenă al actorului Ciprian Vultur. Zbaterea lui în cămaşa de forţă, nuanţat, cu insistenţă dramatic-persuasivă induce, din când în când un sentiment de culpă şi de solidaritate cu „prometeul imaginarului demonic încătuşat”. Toate personajele din cercul vicios al luptei pentru putere, se raportează la nebunul de serviciu, nebunul oficial. Cât despre contaminare, despre contopirea osmotică a nevolniciei cu ferocitatea, este imposibil de surprins cine e factor de cataliză, cine e sursă şi cine e victima contaminării. Partiturile actorilor au individualitate, nuanţe. Şi totuşi... Şi totuşi există difuz percepţia unor păpuşi mecanice care au luat-o razna, dezarticulate, fiecare se visează păpuşarul şef. Condiţia umană în deriva atrocităţii consensuale, nebunia înţeleasă ca alibi, considerată circumstanţă atenuantă.

Cât despre opoziţia între psihiatria primitivă, tradiţională şi psihanaliza, cu prospecţiile sale abisale, putem trece nestingheriţi, dacă ieşim, ca profani, din spaţiul strict profesional, al medicinii, şi ne adresăm realului cotidian. M-am gândit la forţa şi insistenţa interogaţiei deliberative, dacă nebunul a murit vindecat sau nu. Dincolo de expresionismul gestualităţii, cu accente bufe, insinuante sau chiar stridente, Vadas László se preocupă şi sugerează, spectatorului, o temă de reflexie de o gravitate maximă. Psihiatria, ca ştiinţă , s-a descurcat cu mijloacele din dotare, specifice progresului conceptual şi tehnologic. Psihanaliza însă a devenit spectaculos, cu multă repeziciune, ceea ce vedem că se perindă prin saloanele snobilor şi ale semidocţilor. Un fel de psihanaliza vulgata. Tot codul penal este inhibat de motivaţiile subconştientului morbid, cu plecare din copilărie. Freud să trăiască, e un plasture universal. Ironia regizorală este împărtăşită cu fineţe sadic voioasă şi de actori şi de spectatori. Vadas László defineşte şi redefineşte, într-o trepidaţie devorantă, conceptul unei spiritualităţi bolnave, nebunia normativă.

Virginia Paraschiv

http://centruldepromovareaculturiibaia-mare.hopernicus.falezedepiatra.net/archives/4862

ȘTIRI
27 martie - Ziua Mondială a Teatrului
Spectacolul DESCULȚ ÎN PARC se joacă în campania „Artiştii pentru artişti”
Solidaritate pentru artiști
Campania Naţională „Artiştii pentru artişti” 2019
Vasile Andreica: “Despre şoareci şi oameni”
CENUȘĂREASA și ILUZII se joacă sâmbătă 16 februarie, în Sala Mare a Teatrului de Nord
CENUȘĂREASA, un spectacol pentru toată familia
Teatrul de Nord reia spectacolul IVAN TURBINCĂ
CONSILIU DE FAMILIE, duminică la Teatrul de Nord
”Nebunul şi călugăriţa”, spectacole programate pentru abonați
50 - ”Primăvara nordică” de Oana CRISTEA GRIGORESCU
50 - Vasile Andreica: Interviu cu actorul Al. Mitea
50 - Coca Bloos, actriță
50 - Cristian Ioan, regizor
50 - Alexandru Zotta, scriitor
50 - Claudiu Groza, critic de teatru
50 - Raluca Sas-Marinescu, dramaturg
50 - Filarmonica ”Dinu Lipatti” Satu Mare
50 - Ovidiu Caița, director artistic
50 - Kereskényi Gábor, Primarul Municipiului Satu Mare
50 - Darius FILIP, Prefectul județului Satu Mare
50 - PATAKI Csaba, Președintele Consiliului Județean Satu Mare
50 - Nagy Orbán, directorul general al Teatrului de Nord
50 - Vasile Andreica, Informația zilei
50 - Programul aniversării secției române a Teatrului de Nord
Ziua Culturii Naționale, sărbătorită la Satu Mare
Primul spectacol al secţiei române din anul 2019
Teatrul de Nord încheie anul cu proiecte noi
PROGRAM DEDICAT ZILEI NAȚIONALE A ROMÂNIEI
CENUȘĂREASA s-a jucat în campania ”Poveste de Crăciun”
Moromeții 2 | Proiecție de gală la Satu Mare
Cronică de Răzvan Rocaș la TĂRĂ(Z)BOI
Spectacol excepțional la Teatrul de Nord: LOST IN THE STARS
Cronică de Vasile Andreica la TĂRĂ(Z)BOI
Interviu cu Mariana Starciuc, autoarea textului TĂRĂ(Z)BOI
CONSILIU DE FAMILIE, invitat la Gala Națională a Comediei - Galați 2018, editia a XXX-a
Spectacol invitat: Social Acceptabil, Studio Act Oradea
Turneul național Drama 5 ajunge la Satu Mare
Se reia comedia CINĂ CU PROȘTI
Un laborator teatral minimalist-monumental… cronică de Claudiu Groza
Cronică de Vasile Andreica la REȚETA PERFECȚIUNII...
TRANZIT FEST 2018, o ediție reușită
Program TRANZIT FEST, 6 - 7 octombrie 2018
Program TRANZIT FEST, 5 octombrie 2018
Program TRANZIT FEST, 3-4 octombrie 2018
Program TRANZIT FEST, 1-2 octombrie 2018
Deschiderea Festivalului TRANZIT FEST 2018
Festivalul TRANZIT FEST 2018 începe vineri 28 septembrie
Rezultatele concursului de dramaturgie Focus Drama:Ro
Teatrul de Nord și-a actualizat pagina web

Parteneri media
   
Abonare la Newsletter
Abonare

Creeat de Altersoft