Bilete online
Cronică de Răzvan Rocaș la TĂRĂ(Z)BOI
Agenda LiterNet  Sageata  Cronici teatru  Sageata  Focus Drama, Satu Mare, 2018
Articol publicat exclusiv pe LiterNet.ro
Absurditatea unui război al nimănui - Tără(z)boi la Focus Drama, Satu Mare, 2018
noiembrie 2018

Textul câştigător al concursului Focus Drama şi cel care a fost montat la Teatrul de Nord, în regia lui Ovidiu Caiţa se numeşte Tără(z)boi şi îi aparţine Marianei Starciuc. Spectacolul rezultat reprezintă o frescă grăitoare asupra fenomenului conflictual care se găseşte peste tot şi care îi afectează de fiecare dată pe cei nevinovaţi, pe cei care nu caută să se războiască şi pe cei care se jertfesc pentru o cauză care le este cel puţin neclară. Mai precis, piesa acesteia vorbeşte despre starea beligerantă din spaţiul transnistrian din 1992 şi despre iureşul în care au fost prinşi atât simpli săteni, cât şi mercenarii din puşcăriile ruseşti, ambele tabere fiind la fel de năucite de un ţel care nu le aparţinea, dar în care au fost implicaţi fără voia lor.

Spectacolul este montat sub forma unui jurnal pe care personajul principal, Ana, îl narează, fiind totodată ilustrat modul în care aceasta evoluează în mod forţat din cauza conflagraţiei, dintr-o simplă fetiţă devenind un supravieţuitor al atacurilor inamice. Pe lângă acest aspect, merită menţionată alegerea de-ai oferi acesteia trei voci şi trei chipuri diferite în persoanele actriţelor Roxana Fânaţă, Crina Andriucă şi Raluca Mara, pentru a prezenta cât mai cuprinzător experienţa prin care aceasta trece, astfel încât spectatorul nu este doar martorul episoadelor în care Ana este implicată, ci înţelege totodată şi ceea ce ea simţea şi gândea. Prin urmare, în majoritatea scenelor care o au protagonistă pe Ana, acest mecanism de dublare a vocii narative oferă o mai mare profunzime personajului, reuşind să şi desfacă acţiunea reprezentaţiei şi s-o clarifice. Mai mult de atât, alegerea de a avea mai multe Ane aduce şi un plus coerenţei acţiunii, astfel că nu este nicio nevoie ca firul narativ să fie întrerupt pentru a oferi vreo explicaţie suplimentară, ci totul se înlănţuie cursiv şi astfel se formează un discurs fluid şi comprehensiv.

Alte două prestaţii solide sunt oferite de Cătălin Mareş, respectiv de Ioana Cheregi, care completează acest tablou sumbru, dar care este pe alocuri asezonat cu mult umor, tocmai pentru a mai destinde întreaga atmosferă încărcată de reminiscenţele unei situaţii de mare criză. Cătălin Mareş îl joacă pe un soldat rus, scăpat din temniţa rusească şi trimis să lupte fără ca acesta să ştie măcar pentru ce luptă sau contra cui o face, singurul lui gând fiind acela de a rezista unui conflict care este pe cale să-ldevoreze. Întâlnirea sa cu Ana şi ascunderea sa în mijlocul sătenilor moldoveni este cea care, în mod paradoxal, îi va aduce sfârşitul. De altfel, o interpretare bună din partea unui actor care a obişnuit deja să aibă un joc natural şi personalitate.

Ioana Cheregi o joacă pe una dintre sătencele moldovence care, cu toate că nu-şi doreşte războiul, este prima care se mobilizează şi care îşi mobilizează mai apoi toţi consătenii, ea fiind în fapt imaginea veridică şi cea mai apropiată a unui lider, a unei voci puternice în vremuri tulburi. Un rol care i se potriveşte ca o mănuşă, fiind una dintre actriţele pline de carismă şi capabile să ducă astfel de roluri cu greutate, păstrând nealterată structura internă a personajului.

Textul pe care Mariana Starciuc l-a scris are un puternic iz emoţional şi în ciuda faptului că abordeză un subiect sumbru, încearcă să contureze totul într-o lumină comică, ceea ce parţial se păstrează şi în spectacolul montat de Ovidiu Caiţa. Cu toate acestea, el oferă şi o doză semnificativă de dramatism, lăsând însă neatinse nuanţele pe care autoarea le inserează în piesa ei, ba chiar le accentuează prin construcţia scenică a personajelor, prin cea a discursului şi cea a situaţiilor, prezentând nu doar tragedia unui astfel de eveniment, dar şi absurditatea care vine odată cu ea, precum şi frica iminentă.

Mai mult de-atât, imaginarul pe care regizorul sătmărean îl construieşte contribuie şi el în mod decisiv în forma finală a spectacolului, starea de beligeranţă fiind amplificată printr-o serie de elemente care să dinamizeze şi mai mult ritmul spectacolului, care nu lasă vreo clipă de respiro, totul petrecându-seîntr-o notă alertă şi antrenantă. Un rol important îl are şi decorul semnat de Anda Pop, care introduce întreaga scenă într-un mediu sumbru şi nesigur, având de asemenea calitatea unei ambivalenţe care să servească trecerilor rapide între cele două tabere angrenate în conflict, dar şi pentru a uşura trecerea de la momentele sub aparenţă liniştite către clipele în care sunt haşurate momentele critice.

Tără(z)boi este un spectacol puternic, care abordează un subiect nu tocmai comod şi îl tratează fără menajamente, prezentând la rece faptele şi urmările reale ale acelor evenimente. Reprezentaţia Teatrului de Nord ilustrează o altă pată din lunga istorie a conflagraţiilor şi o critică prin modul ironic în care îşi conturează unele dintre personaje şi discursurile atât de goale pe care acestea le au, dar şi despre urâţenia pe care războiul o are în general, despre pierderile abominabile şi absolut inutile pe care le pricinuieşte, cât şi, vorbind la particular, despre o situaţie care continuă să existe şi să fie la fel de tensionată şi astăzi. În fapt, putem vorbi despre un comentariu acid asupra unui fenomen care nu doar că refuză să evite omenirea, dar şi care stă suspendată, în aşteptare, mai mereu.

Tără(z)boi
De Mariana Starciuc
Regia: Ovidiu Caiţa
Distribuţia: Adriana Vaida, Alexandra Odoroagă, Anca Dogaru, Andrei Gîjulete, Ciprian Vultur, Crina Andriucă, Cătălin Mareş, Ioana Cheregi, Raluca Mara, Romul Moruţan, Roxana Fânaţă, Stelian Roşian.
Scenografia: Anda Pop
Muzica: Andrei Raicu
Video design: Dimitris Palade
Light design: Lucian Moga, Alexandru Dancu

https://agenda.liternet.ro/articol/23224/Razvan-Rocas/Absurditatea-unui-razboi-al-nimanui-Tarazboi-la-Focus-Drama-Satu-Mare-2018.html?fbclid=IwAR3TXfv1F8V1YqgNfMe43KYL41sXNHL2ykYTAhD83i0pILMZagMeipCXx_M 
ȘTIRI
CARAVANA LUI MOȘ NICOLAE
Interviu cu regizorul Nicolae Mărgineanu despre „Cardinalul”
CARDINALUL, un film despre tragedia vieții episcopului greco-catolic Iuliu Hossu
O tragedie rusească, aşa, ca în filmele americane
Janna sau Femeia de piatră și menajeria ei umană
“Bani din cer”, un spectacol amuzant care consacră schimbul generaţiilor la Teatrul de Nord
”Eterna reîntoarcere” oferă un model de teatru psihologic modern
Spectacolul JANNA în FNT
„Prințesa de cartier” la Fest(in) pe Bulevard, București
ZIUA PORȚILOR DESCHISE
Roxana Fânață premiată la GALA HOP
STAGIUNEA 2019 - 2020
ABONAMENTE 2019 -2020
Spectacole în LABORATOR
LABORATOR 2
Teatrul de Nord va participa la Festivalul Național de Teatru cu două spectacole
DESPRE ȘOARECI ȘI OAMENI, la Festivalul Internațional de Teatru Turda
Teatrul de Nord participă la Festivalul ATELIER de la Baia Mare
Alex Harding & Lucian Ban: DARK BLUE
Cronică de Vasile Andreica la spectacolul PRINȚESA DE CARTIER
Teatrul de Nord participă la Festivalul Internaţional de Teatru Nou de la Arad
Teatrul de Nord, partener al evenimentului ”Micul Prinț”
Cronică de Mircea Morariu la spectacolul GOD IS A DJ
Cronică de Vasile Andreica la spectacolul JANNA
Aniversare în Nord - cronică de Glaudiu Groza
27 martie - Ziua Mondială a Teatrului
Spectacolul DESCULȚ ÎN PARC se joacă în campania „Artiştii pentru artişti”
Solidaritate pentru artiști
Campania Naţională „Artiştii pentru artişti” 2019
Vasile Andreica: “Despre şoareci şi oameni”
CENUȘĂREASA și ILUZII se joacă sâmbătă 16 februarie, în Sala Mare a Teatrului de Nord
CENUȘĂREASA, un spectacol pentru toată familia
Teatrul de Nord reia spectacolul IVAN TURBINCĂ
CONSILIU DE FAMILIE, duminică la Teatrul de Nord
”Nebunul şi călugăriţa”, spectacole programate pentru abonați
50 - ”Primăvara nordică” de Oana CRISTEA GRIGORESCU
50 - Vasile Andreica: Interviu cu actorul Al. Mitea
50 - Coca Bloos, actriță
50 - Cristian Ioan, regizor
50 - Alexandru Zotta, scriitor
50 - Claudiu Groza, critic de teatru
50 - Raluca Sas-Marinescu, dramaturg
50 - Filarmonica ”Dinu Lipatti” Satu Mare
50 - Ovidiu Caița, director artistic
50 - Kereskényi Gábor, Primarul Municipiului Satu Mare
50 - Darius FILIP, Prefectul județului Satu Mare
50 - PATAKI Csaba, Președintele Consiliului Județean Satu Mare
50 - Nagy Orbán, directorul general al Teatrului de Nord
50 - Vasile Andreica, Informația zilei
50 - Programul aniversării secției române a Teatrului de Nord

Parteneri media
   
Abonare la Newsletter
Abonare

Creeat de Altersoft