Bilete online
50 - Alexandru Zotta, scriitor

PUBLICUL – un termen determinant în ecuația teatrală 

Celor cincizeci de ani de istorie a secției române a Teatrului de Nord trebuie să le mai adăugăm încă mulți ani de preistorie; pentru că și în părțile sătmărene creația folclorică, ale cărei începuturi se pierd până și din imaginație, nu a ignorat manifestările spectaculare, ritualice sau ocazionale. Creatorul și purtătorul lor până în modernitate a fost publicul. Azi în dorința unei comunicări cât mai convingătoare, actorul coboară în sală, anulând iluzia celui de al patrulea perete al scenei. La începuturi însă cetatea sau obștea detașa, alegând după înclinații și priceperi, înnăscute sau dobândite, pe cei ce urcau pe scândură (gr. Skena) devenind personaje. Legătura dintre public și scenă a funcționat și s-a rostit decisiv în soarta teatrului de pretutindeni. Și nici românii sătmăreni nu au făcut excepție, chiar dacă și în istoria lor s-au consumat destule perioade de răstriște. Nevoia de teatru s-a resimțit din ce în ce mai acut; i-au dat expresie inițiativele întemeietoare ale unor grupuri de intelectuali entuziaști, mulți diletanți, alții profesioniști, unii chiar remarcabili.

Legătura aceasta se dovedește determinantă, inclusiv după profesionalizarea teatrului, când s-a văzut din ce în ce mai clar că fără public instituția aceasta culturală nu poate funcționa. I-ar lipsi un termen definitoriu. Condiția aceasta o ilustrează și efemeritatea încercărilor de a înființa un teatru profesionist la Satu Mare, depășită tocmai prin constituirea unui public interesat și pasionat de o astfel de manifestare artistică.

Întâmplarea face ca stabilirea mea în Satu Mare să coincidă cu anul înființării secției române a Teatrului de Nord, Iar pasiunea pentru teatru, generată la vârsta preadolescenței în urma unei adevărate revelații produsă la Teatarul Național „Vasile Alecsandri” din Iași, cultivată în anii studenției bucureștene cu preferința pentru Teatrul „Constantin Nottara”, m-a apropiat și de teatrul sătmărean, desi profesia avea comun cu acesta doar cadrele cuprinzătoare ale culturii. M-a plasat însă mai aproape de condiția publicului.

După cincizeci de ani teatrul sătmărean are un public pasionat, constituit în jurul unui nucleu destul de bine consolidat, devotat și competent. Pentru un oraș cu mai puțin de o sută de mii de locuitori, în care funcționează Filarmonica de Stat, o Filială a Uniunii Artiștilor Plastici, Două reviste literare prestigioase – Poesis și Acolada – cu o continuitate de zeci de ani și alte publicații culturale, un Liceu de Artă, o Școală de dans foarte populară, un public destul de numeros la fiecare spectacol este cel puțin o performanță profesională.

Poate că actuala confruntare între civilizația cărții și a imaginii să faciliteze acest fenomen, literatura înregistrând în celeritatea vieții moderne o pierdere de viteză; dar nici anterior spectatorii nu recurgeau prea des la cititul dramaturgiei, cu toate că se studia în școli și se promova editorial. Din spectacol se preia nu doar desfășurarea tramei epice, acea „peripathethya” („pățania”, am spune mai popular), identificată de Aristotel în structura poemului dramatic. Manifestare sincretică, la care concură poezia, declamația, muzica, dansul, mimica și mișcarea scenică, decorul, scenografia, costumele, toate acestea convocate simultan pe parcursul a nu mai mult de două ore solicită, pe lângă perceperea intelectivă și o complexă percepție senzorială. În ocurența asigurată de viziunea auctorială, la satisfacția publiculu și la finalitatea culturală a spectacolului contribuie stimuli diverși și numeroși

Natural publicul se înnoiește parțial cu fiecare stagiune. E cu totul îmbucurătoare prezența spectatorilor tineri, nu numai din solidaritate de generație cu tinerii actori, ceea ce nu e deloc rău, ci și din real interes pentru câștigul cultural. Sunt părinți care vin la teatru cu copiii lor, care transmit astfel un impresionant mesaj cultural între generații!

Se dovedește și astfel că teatrul e fenomen viu, cu impact nemijlocit asupra ființei. Contribuie la această condiție și spectacolele pentru copii, cu valoare formativă deosebită.

E mai greu de promovat o politică similară în cazul diverselor categorii profesionale. Pentru acestea însă teatrul devine un spațiu în care nevoia de socializare primește dimensiuni culturale dintre cele mai elevate. În antracte „sala” devine un spectacol sui-generis, cu exigențe care-l protejează de agresivitatea subculturii. Chiar dacă satisfacția estetică nu este uneori deplină, sala rămâne de fiecare dată un motiv de a frecventa teatrul.

Măcar cincizeci de ani de acum înainte! 

Alexandru ZOTTA, scriitor


ȘTIRI
CARAVANA LUI MOȘ NICOLAE
Interviu cu regizorul Nicolae Mărgineanu despre „Cardinalul”
CARDINALUL, un film despre tragedia vieții episcopului greco-catolic Iuliu Hossu
O tragedie rusească, aşa, ca în filmele americane
Janna sau Femeia de piatră și menajeria ei umană
“Bani din cer”, un spectacol amuzant care consacră schimbul generaţiilor la Teatrul de Nord
”Eterna reîntoarcere” oferă un model de teatru psihologic modern
Spectacolul JANNA în FNT
„Prințesa de cartier” la Fest(in) pe Bulevard, București
ZIUA PORȚILOR DESCHISE
Roxana Fânață premiată la GALA HOP
STAGIUNEA 2019 - 2020
ABONAMENTE 2019 -2020
Spectacole în LABORATOR
LABORATOR 2
Teatrul de Nord va participa la Festivalul Național de Teatru cu două spectacole
DESPRE ȘOARECI ȘI OAMENI, la Festivalul Internațional de Teatru Turda
Teatrul de Nord participă la Festivalul ATELIER de la Baia Mare
Alex Harding & Lucian Ban: DARK BLUE
Cronică de Vasile Andreica la spectacolul PRINȚESA DE CARTIER
Teatrul de Nord participă la Festivalul Internaţional de Teatru Nou de la Arad
Teatrul de Nord, partener al evenimentului ”Micul Prinț”
Cronică de Mircea Morariu la spectacolul GOD IS A DJ
Cronică de Vasile Andreica la spectacolul JANNA
Aniversare în Nord - cronică de Glaudiu Groza
27 martie - Ziua Mondială a Teatrului
Spectacolul DESCULȚ ÎN PARC se joacă în campania „Artiştii pentru artişti”
Solidaritate pentru artiști
Campania Naţională „Artiştii pentru artişti” 2019
Vasile Andreica: “Despre şoareci şi oameni”
CENUȘĂREASA și ILUZII se joacă sâmbătă 16 februarie, în Sala Mare a Teatrului de Nord
CENUȘĂREASA, un spectacol pentru toată familia
Teatrul de Nord reia spectacolul IVAN TURBINCĂ
CONSILIU DE FAMILIE, duminică la Teatrul de Nord
”Nebunul şi călugăriţa”, spectacole programate pentru abonați
50 - ”Primăvara nordică” de Oana CRISTEA GRIGORESCU
50 - Vasile Andreica: Interviu cu actorul Al. Mitea
50 - Coca Bloos, actriță
50 - Cristian Ioan, regizor
50 - Alexandru Zotta, scriitor
50 - Claudiu Groza, critic de teatru
50 - Raluca Sas-Marinescu, dramaturg
50 - Filarmonica ”Dinu Lipatti” Satu Mare
50 - Ovidiu Caița, director artistic
50 - Kereskényi Gábor, Primarul Municipiului Satu Mare
50 - Darius FILIP, Prefectul județului Satu Mare
50 - PATAKI Csaba, Președintele Consiliului Județean Satu Mare
50 - Nagy Orbán, directorul general al Teatrului de Nord
50 - Vasile Andreica, Informația zilei
50 - Programul aniversării secției române a Teatrului de Nord

Parteneri media
   
Abonare la Newsletter
Abonare

Creeat de Altersoft