Bilete online
Cronică de Mircea Morariu la spectacolul GOD IS A DJ
https://yorick.ro/o-stranie-si-remixata-poveste-de-dragoste-si-viata/ 

O stranie și remixată poveste de dragoste și viață

Adesea salvatorul, deși incompletul site Regizor caut piesă, înregistrează numele dramaturgului german Falk Richter cu opt titluri de piese, dintre care una singură, Complexitatea apartenenței, a fost montată în România de regizorul Radu-Alexandru Nica, la Teatrul Clasic „Ioan Slavici” din Arad.

Internetul mă ajută să aflu că Falk Richter, astăzi ajuns la vârsta maturității (este născut în 1969), ar fi ceea ce se cheamă un „om de teatru total”. Adică actor, regizor, autor de literatură dramatică a cărui notorietate a depășit demult granițele patriei sale. Scrierile sale sunt jucate nu doar în Germania, ci și în Franța, Anglia, chiar și în îndepărtata Australie, existând și atestări documentare referitoare la invitațiile primite de Falk Richter de a-și monta propriile scrieri pe meridiane și paralele diferite.

Continuând căutarea, am izbutit să aflu că piesa God is a DJ, al cărui titlu nu poate să nu te ducă cu gândul la o binecunoscută piesă muzicală, este, de fapt, din scriitură, una în două personaje. Numite generic El și Ea. Astfel se explică faptul că pe foaia-program a spectacolului în trei personaje cu respectiva piesă, spectacol de puțină vreme în urmă intrat în repertoriul Secției române a Teatrului de Nord din Satu Mare, apare precizarea că Iulia Rîpan a realizat nu doar traducerea, ci și adaptarea textului cu pricina. Desigur, e foarte probabil ca la adaptarea cu pricina să fi contribuit (și nu oricum, ci decisiv) regizorul spectacolului, și el tânăr, regizor pe nume Andrei Raicu, cel căruia montarea îi datorează și un foarte bun înveliș muzical, dar și un sound-design în deplină concordanță cu replicile și cam tot ceea ce se întâmplă în piesă. Mai exact, se întâmplă, dar, mai ales, se spune.

Continuând căutarea pe internet, am avut șansa de a afla că Andrei Raicu (născut în anul 1988) a făcut studii universitare de licență la UNATC, completate cu un master la Secția de regie a Facultății de Teatru de la Universitatea de Arte din Târgu Mureș. Numele lui apare în dreptul mai multor spectacole de al căror univers sonor s-a ocupat îndeaproape.

Și uite-așa, încetul cu încetul totul se leagă. Adică, mai mult ca sigur că Andrei Raicu este cel ce a propus piesa conducerii teatrului sătmărean, aceasta fiind evident pe gustul său. Adică presupune sound-design, light și video-design, asigurat, în cazul de față, de Dimitris Paladis, mișcare scenică pe care o semnează Bogdan Olarson.

God is a DJ, într-un anume fel și până la un punct, mostră de teatru post-dramatic, este o poveste de dragoste dintre doi tineri cu profesii bizare. El, cel care are inițiativa depănării poveștii, este la origine dj, Ea, fostă vedetă de televiziune de valoare medie și cu un succes efemer în domeniu, s-a dedicat, de la un moment dat încolo, producției cinematografice. Pentru moment, adică atâta vreme cât le durează relația, cei doi fac parte dintr-un fel de reality show. Își filmează viața și trimit secvențele brute unei galerii de artă care alege ceea ce îi place și face public ceea ce a ales. Adică din ceea ce a mixat în viețile celor doi Destinul, mai corect spus, Dumnezeu.

Andrei Raicu optează pentru un cadru alb, cvasi-aseptic, garnisit cu două mese de montaj, cu microfoane, cu o cameră de luat vederi, cameră pe care o manevrează în cadrul unor transmisiuni live cei doi protagoniști, interpretați de Roxana Fânață (sigură pe ea, nuanțată, deloc crispată) și de Andrei Gîjulete. Mai ezitant, bâlbele fiind un tribut plătit emoțiilor de un foarte tânăr actor aflat la început de profesie care își asumă un text deloc ușor de dus în cârcă. Și, uneori, de Cătălin Mareș, învestit cu rolul de observator și de raisonneur modern. Sau, mă rog, extrem contemporan. Totul completat cu secvențe filmate, la rându-le, bine mixate. Ce să spun? Trăiască teatrul și tot ceea ce îi datorează el filmului și tehnicii sofisticate! Costumele Cristinei Milea sunt exact ceea ce trebuie, caracterizante pentru profilul personajelor. Profil care se dezvăluie cu adevărat doar în final. Atunci când aflăm că povestea asta de dragoste este una ratată, având în vedere complexitatea personalității tânărului bărbat. Cel marcat pe viață de abuzările la care a fost supus în copilărie de un tată pe care îl sugerează același Cătălin Mareș.

Teatrul de Nord din Satu Mare

GOD IS A DJ de Falk Richter

Traducerea și adaptarea: Iulia Rîpan

Regia și ilustrația muzicală: Andrei Raicu

Costume: Cristina Milea

Video design: Dimitris Palade

Mișcarea scenică: Bogdan Olarson

Cu: Andrei Gijulete, Roxana Fanață și Cătălin Mareș

Data reprezentației: 7 aprilie 2019

Foto: Robert Costea

ȘTIRI
Teatrul de Nord va participa la Festivalul Național de Teatru cu două spectacole
DESPRE ȘOARECI ȘI OAMENI, la Festivalul Internațional de Teatru Turda
Teatrul de Nord participă la Festivalul ATELIER de la Baia Mare
Alex Harding & Lucian Ban: DARK BLUE
Cronică de Vasile Andreica la spectacolul PRINȚESA DE CARTIER
Teatrul de Nord participă la Festivalul Internaţional de Teatru Nou de la Arad
Teatrul de Nord, partener al evenimentului ”Micul Prinț”
Cronică de Mircea Morariu la spectacolul GOD IS A DJ
Cronică de Vasile Andreica la spectacolul JANNA
Aniversare în Nord - cronică de Glaudiu Groza
27 martie - Ziua Mondială a Teatrului
Spectacolul DESCULȚ ÎN PARC se joacă în campania „Artiştii pentru artişti”
Solidaritate pentru artiști
Campania Naţională „Artiştii pentru artişti” 2019
Vasile Andreica: “Despre şoareci şi oameni”
CENUȘĂREASA și ILUZII se joacă sâmbătă 16 februarie, în Sala Mare a Teatrului de Nord
CENUȘĂREASA, un spectacol pentru toată familia
Teatrul de Nord reia spectacolul IVAN TURBINCĂ
CONSILIU DE FAMILIE, duminică la Teatrul de Nord
”Nebunul şi călugăriţa”, spectacole programate pentru abonați
50 - ”Primăvara nordică” de Oana CRISTEA GRIGORESCU
50 - Vasile Andreica: Interviu cu actorul Al. Mitea
50 - Coca Bloos, actriță
50 - Cristian Ioan, regizor
50 - Alexandru Zotta, scriitor
50 - Claudiu Groza, critic de teatru
50 - Raluca Sas-Marinescu, dramaturg
50 - Filarmonica ”Dinu Lipatti” Satu Mare
50 - Ovidiu Caița, director artistic
50 - Kereskényi Gábor, Primarul Municipiului Satu Mare
50 - Darius FILIP, Prefectul județului Satu Mare
50 - PATAKI Csaba, Președintele Consiliului Județean Satu Mare
50 - Nagy Orbán, directorul general al Teatrului de Nord
50 - Vasile Andreica, Informația zilei
50 - Programul aniversării secției române a Teatrului de Nord
Ziua Culturii Naționale, sărbătorită la Satu Mare
Primul spectacol al secţiei române din anul 2019
Teatrul de Nord încheie anul cu proiecte noi
PROGRAM DEDICAT ZILEI NAȚIONALE A ROMÂNIEI
CENUȘĂREASA s-a jucat în campania ”Poveste de Crăciun”
Moromeții 2 | Proiecție de gală la Satu Mare
Cronică de Răzvan Rocaș la TĂRĂ(Z)BOI
Spectacol excepțional la Teatrul de Nord: LOST IN THE STARS
Cronică de Vasile Andreica la TĂRĂ(Z)BOI
Interviu cu Mariana Starciuc, autoarea textului TĂRĂ(Z)BOI
CONSILIU DE FAMILIE, invitat la Gala Națională a Comediei - Galați 2018, editia a XXX-a
Spectacol invitat: Social Acceptabil, Studio Act Oradea
Turneul național Drama 5 ajunge la Satu Mare
Se reia comedia CINĂ CU PROȘTI
Un laborator teatral minimalist-monumental… cronică de Claudiu Groza

Parteneri media
   
Abonare la Newsletter
Abonare

Creeat de Altersoft