adaptare de Andrei Mihalache după Ioan Slavici
STAGIUNEA 2011 - 2012
MOARA CU NOROC
adaptare de Andrei Mihalache după Ioan Slavici
Decor şi costume – Alexandru Radu
Regia artistică – Andrei Mihalache
Distribuţia:
Ghiţă – Vlad Mureşan
Ana – Dorina Nemeş
Bătrâna – Adriana Vaida
Lică Sămădăul – Sorin Oros/Dorin C. Zachei
Pintea – Ciprian Vultur
Comisarul – Stelian Roşian
Răuţ – George Bîrsan
Buză Ruptă – Sergiu Tăbăcaru
Săilă Boarul – Carol Erdös
Marci – Tibor Székely
Uţa – Camelia Rus/Alina Negrău
Văduva – Raluca Mara/Diana Turtureanu
Servitoarea – Gabriela Dorgai
Vizitiul – Cosmin Domnişan
Jandarmul – Vlad Chico
Jandarmii – Laszlo Pfeiffer, Marius Bîte, Augustin Strîmb
Copiii
Lăutarii
Asistent regie – Adriana Vaida
Sufleur şi regia tehnică – Viorica Botar
Lumini – Ioan Dindiligan, Tudor Gătina
Sunet – Szatvári Csaba
Drama lăcomiei şi mafia ardeleană
Mulţi dintre noi am citit “Moara cu noroc” pentru prima oară obligaţi de şcoală. O lectură liberă, la o vârstă mai înaintată poate, te lasă uimit de profunzimea şi priceperea autorului. Această poveste despre lăcomia care distruge o familie fericită, un text dens în care se împleteşte drama psihologică, ancheta poliţistă şi intriga sentimentală, rezistă timpului şi este la fel de provocatoare acum ca în 1881, când a fost publicată.
Povestea e ştiută: cizmarul Ghiţă devine proprietarul hanului izolat de la “Moara cu noroc” şi intră, mai mult silit, în afacerile murdare ale gangsterului local, Lică Sămădăul, ceea ce-i cauzează probleme cu legea şi mustrări de conştiinţă, îl fac să piardă iubirea soţiei sale Ana şi duc întreaga familie spre o distrugere totală. E un subiect generos pentru o punere în scenă şi mai ales pentru un film, iar varianta cinematografică regizată de Victor Iliu în 1955 a şi fost nominalizată la Palme D’Or la marele festival de la Cannes.
O adaptare teatrală pune multe probleme, pentru că e greu de adus în scenă întreaga paletă epică, iar partea psihologică cere actori sensibili şi îndrăgostiţi de meserie. Nici montarea sătmăreană nu e perfectă, dar reuşeşte să redea universul întunecat al operei în cele două ore de spectacol.
Bunul, răul şi urâtul
Decorul imaginat de Alexandru Radu e minimalist şi mobil, bine compartimentat. Jocul luminilor şi umbrelor şi muzica tulburătoare introduce spectatorul în lumea de tenebre în care ordinara familie a lui Ghiţă va intra după începutul paşnic al nuvelei.
Regizorul Andrei Mihalache a lăsat la o parte ironia care-i e atât de dragă şi a făcut un spectacol de dramă, Lică Sămădăul devenind un proscris tragic, iar Ghiţă un erou aproape negativ, măcinat de lăcomia în conflict cu scrupulele morale.
Vasile Andreica, Informaţia de duminică
Bătrâna
Săilă Boarul
Pintea
Ana
Văduva
Buză Ruptă
Lică Sămădăul
Comisarul
Marci
Ghiţă
Uţa
Vizitiul
Văduva
Servitoarea
Răuţ
sunet
regie tehnică și sufleur
Jandarmul