Bilete online
ETERNA REÎNTOARCERE
de Fredrik Brattberg



ETERNA REÎNTOARCERE

de Fredrik Brattberg

vezi tot programul
Marti
29 Oct 2019 19:00
Sala Studio - spectacol ales în abonamente
Duminica
17 Nov 2019 19:00
Sala Studio - spectacol în afara abonamentelor


Imagini

ETERNA REÎNTOARCERE de Fredrik Brattberg

Traducere de Ioan Ardelean, cu sprijinul Norske Dramatikeres Forbund (Asociaţia dramaturgilor norvegieni) 

Corectură: Eugenia Pop

Scenografia: Cristian Gătina

Muzica: Cornel Sorian

Regia: Ioan Ardelean


Distribuția: 

Mama - Alina Negrău

Tata - Ciprian Vultur

Gustav - Andrei Gîjulete

 

Regia tehnică: Dorel Iurcencu

Sufleur: Yvette Princz

Lumini: Ioan Iluță, Călin Mocan

Sunet: Vlad Giurge


Durata spectacolului: 60 min.  


Premiera: 29 septembrie 2019, Sala Studio

 

În 2012 Fredrik Brattberg a câştigat Premiul Ibsen pentru piesa Eterna reîntoarcere, în 2016 piesa a fost nominalizată în Franța pentru Le Prix Godot, în 2017 a câştigat premiul Ferdinand Vanek şi în 2015 premiul Porsgrunn Commune Culture. Premiul Ibsen este acordat anual în Skien, Norvegia.

Fredrik Brattberg s-a născut în 1978 la Porsgrunn, Norvegia şi a debutat ca dramaturg la Chateau Neuf în 2008 cu piesa Det bancher, Amadeus. Piesele lui, nu numai că au fost montate în diferite teatre cum ar fi: Dramatikkens Hus Oslo (2011), Teatrul Naţional Oslo (2012), Teatrul Jalan, Bandung, Indonezia (2012), Theatre for the New City, New York, USA (2013), Compania Divina Comédie, Paris, Franța (2014), Théâtre national de la Colline, Paris, Franța (2014), La Comedie Française, Paris, Franța (2015), Divadlo Feste, Brno, Republica Cehă (2016), Huang pu Theatre, Shanghai, China (2017), Théâtre du Temps, Paris, Franța (2018), TVP. Productie TV în Polonia, (2018), dar au fost traduse şi publicate în mai multe țări, precum: Franța, Danemarca, Islanda, Anglia, Cehia, China, Ungaria, Indonezia, Estonia, Olanda, Canada și America.

Eterna reîntoarcere este povestea unei familii care crede că şi-a pierdut unicul fiu. Mama, pe de-o parte, s-a consolat cu ideea că viaţa trebuie să meargă mai departe şi încearcă să privească lucrurile în modul cel mai normal posibil. Iar tatăl, pe de altă parte, a refuzat realitatea şi şi-a găsit fericirea în urmărirea câinelui vecinului. Plângerea sa repetată asupra neglijenţei cu care vecinul lor se îngrijeşte de propriul lor câine ar putea fi efortul său de a anula moartea propriului fiu, de a căuta răscumpărarea pentru propria neglijenţă. Într-o zi cineva bate la uşă şi de niciunde reapare fiul pe care familia l-a crezut mort. Bucuria părinţilor este de nedescris, dar nu trece mult după ce viaţa îşi reia cursul normal şi fiul dispare din nou. Bucuria părinţilor este diferită când Gustav bate la uşă două săptămâni mai târziu. Apoi, nu după mult timp, fiul lor moare a treia oară. Şi a patra oară. Şi a cincea oară. Şi se reîntoarce mereu. Desigur, în faţa morţii toţi suntem neputincioşi şi cuprinşi de durere. Durerea este inevitabilă, dar în cele din urmă ea se transformă în acceptare şi linişte. Oamenii îşi depăşesc durerea şi merg mai departe.

Piesa Eterna reîntoarcere încearcă să pună întrebări despre moarte şi durerea pe care ea o aduce. Moartea nu poate fi doar provocată pur şi simplu, ea vine cu consecinţe. Cât de mult îndurăm până când putem spune că este de ajuns? Cât de multă incertitudine acceptăm, până să luăm o decizie, oricât de dureroasă ar fi ea? Iată doar câteva întrebări pe care le ridică Fredrik Brattberg. Dar marea problemă vine atunci când moartea nu mai are final. Când ai sentimentul înfricoşător că nu poţi spune s-a terminat, când trăieşti în incertitudine şi nu ai capacitatea de a trece mai departe. Acesta e sentimentul cu care trăieşte familia din Eterna reîntoarcere. Fericirea resimţită la prima reîntoarcere a fiului se transformă în fericire sufocantă, o fericire insuportabilă, o fericire plină de incertitudine, iar cei doi protagonişti au nevoie de certitudini. Aşa că, mâinile care odată au şters lacrimile lui Gustav, la finalul piesei îl sufocă, înmânându-l înapoi lui Hades.

Eterna reîntoarcere de Fredrik Brattberg poate fi percepută ca o comedie neagră, dar umorul dispare în atmosfera sumbră a dialogului, iar râsul se transformă în plâns amar.


Cronică:
”Eterna reîntoarcere” oferă un model de teatru psihologic modern - Vasile Andreica, Informația zilei
http://www.informatia-zilei.ro/sm/eterna-reintoarcere-ofera-un-model-de-teatru-psihologic/


Bilete online

SCENOGRAFIA
Cristian Gătina
scenografia

DISTRIBUTIA

COLABORATORI
Ioan Ardelean
traducerea și regia artistică

ECHIPA TEHNICA
Dorel Iurcencu
regia tehnică


Parteneri media
   
Abonare la Newsletter
Abonare

Creeat de Altersoft