Bilete online



LABORATOR 2



vezi tot programul



LABORATOR 2

Metoda de lucru: teatru devised

Tema: Comunicare

Regizori invitați: Cristian Ban, Catinca Drăgănescu, Dragoș Alexandru Mușoiu

Perioada de desfășurare: 24 august - 1 septembrie 2019

Programare spectacole: 1 septembrie 2019 - urmate de discuții cu publicul (intrarea liberă)

 

Trupa ”Mihai Raicu” a Teatrului de Nord începe stagiunea cu 9 zile de Laborator teatral, proiect aflat la cea de-a 2-a ediție. Anul acesta metoda de lucru aleasă este teatrul devised (creație colectivă) cu tema Comunicare. Sunt invitați tinerii regizori: Cristian Ban, Catinca Drăgănescu și Dragoș Alexandru Mușoiu.

În perioada 24 august - 1 septembrie 2019, toată trupa va fi implicată în proiect - actori, scenografi, personal tehnic și artistic. Se păstrează metoda de lucru folosită în laboratorul de anul trecut: actorii, împărțiți în trei echipe, vor lucra intensiv, experimentând punerea în scenă a trei spectacole, contra cronometru, diferența fiind absența textelor ca punct de plecare. Construcția celor trei spectacole pornește de la tema comună – comunicare – povestea sau textul se va naște pe parcurs, teatrul devised fiind o formulă de lucru provocatoare, cu care nu suntem, în general, familiarizați. 

Cele trei spectacole vor fi prezentate publicului în ultima zi a proiectului.

 

Teatrul devised nu pleacă de la piesa de teatru, de la textul dramatic și de la viziunea asupra textului, ci de la improvizația pe anumite teme, care va genera materialul dramatic. Procesele exploratorii pot lua diverse forme, ȋn funcție de grupul cu care se lucrează, iar improvizația este un termen generic pentru a desemna o multitudine de exerciții și formule teatrale care sunt folosite pentru a elabora scenariul de spectacol.

Teatrul devised poate oferi satisfacţii infinit mai mari decât simpla distribuire într-un proiect artistic, oricât de valoros ar fi acesta, pentru că pleacă de la premisa că toţi participanţii se pot manifesta inclusiv în sensul încercării unor ipostaze care le sunt străine într-un proiect tradiţional, în care ierarhia rolurilor este strictă şi inflexibilă. Teatrul devised a demonstrat deja capacitatea de a produce rezultate valoroase, care concurează cu spectacolele tradiţionale, respectiv realizate în sistemul ierarhiei regizor-actor, pe baza unui text dramatic preexistent.

Principalul capital al creației devised este colaborarea. Atât ȋn cazul teatrului aplicat, cât și ȋn cazul creației colective cu mize estetice faptul că improvizația este o sursă fundamentală de generare a materialului dramatic implică un factor de risc: ȋn crearea produsului finit se pleacă de la incertitudine, dintr-un punct de instabilitate, ȋn care nu există scenariul, ci conceptul, eventual, și echipa proiectului. Pe de altă parte, această instabilitate funcționează ca atu: nu există parametri bine stabiliți care să imprime o formă fixă ȋn interiorul căreia se construiește produsul. Imprevizibilul este un ingredient asumat și cultivat al creativității ȋn teatrul devised.

Monica-Olivia Grecea – TEATRUL DEVISED. UTOPIE, INSTRUMENT ŞI TEATRU POLITIC (Teză de doctorat)

 

Regizorii invitați:

Catinca Drăgănescu este regizor de teatru şi dramaturg. În 2012 a absolvit studiile de regie la UNATC, iar ȋn prezent este doctorand al aceleeaşi universităţi. Proiectele sale tratează subiecte actuale şi controversate, ȋn maniere originale, ȋmbinând creaţia dramaturgică, colajul şi documentarea pe teren ȋntr-un aşa numit teatru al conştiinţei. Estetica sa foloseşte plastica corporală, rostirea şi muzicalitatea pentru a crea experienţe performative generatoare de empatie.

Printre cele mai recente spectacole ale sale se numără: „Dragonul de aur” la Teatrul Andrei Mureşanu Sfântu Gheorghe, „Un dolce far niente” la Teatrul Naţional din Iaşi, „ [ză] Pescăruş” la Teatrul Clasic Ioan Slavici din Arad, „In umbra marelui Plan” la Reactor de creaţie şi experiment din Cluj, „Minunata Lume Nouă” la Teatrul Excelsior din Bucureşti, „Corp Urban” ȋmpreună cu Compania Giuvlipen, „Bun de Export” la POINT ART HUB, „Trei Surori” la Teatrul „Matei Vişniec” din Suceava, „Orb de mină” la Teatrul „Andrei Mureşanu” din Sfântu Gheorghe, „iHamlet” la Teatrul Excelsior, „ROVEGAN” la Centrul Replika şi „Lumea dinăuntru” la Unteatru.

Proiectele sale au fost prezentate la Berlin (2018), Citizen Artist Incubator Viena (2016), Drama League New York şi Platforma FUTURE IS FEMININE (2016), International Community Arts Festival Rotterdam (2017).

 

Cristian Ban a absolvit regie în 2008 la Facultatea de Teatru şi Televiziune, Universitatea „Babeș Bolyai” Cluj-Napoca. În 2007 a beneficiat de Bursa „Leonardo da Vinci” la compania de teatru ArtScenico - Dortmund, Germania. În 2015/2016 este selectionat în programul CEC ArtsLink Fellows si devine regizor rezident la teatrul 7Stages din Atlanta, SUA.

Câştigător al programului „Pocket” lansat de Teatrul Naţional Timişoara în 2007, a debutat ca regizor în anul IV de studenţie cu spectacolul „Coca Blues” de Ioan Peter, spectacol selecţionat la Festivalul Naţional de Teatru, secţiunea debut. A montat spectacole în ţară, la Teatrul Naţional Timişoara, Teatrul Odeon Bucureşti, Teatrul Andrei Mureşanu din Sf. Gheorghe, Teatrul Clasic Ioan Slavici Arad, Teatrul Tineretului Piatra Neamţ, Teatrul Sică Alexandrescu din Braşov, Teatrul Municipal Baia Mare, etc. dar şi în Barcelona, Spania unde a montat textul „Elevator” scris de Gabi Pintilei, şi în Ungaria la Teatrul German din Szekszard. Este unul din membrii fondatori al spaţiului Reactor din Cluj Napoca.

Spectacolele sale au fost selecţionate la mai multe festivaluri: Festivalul Naţional de Teatru Bucureşti (2008, 2010, 2015), Festivalul Internaţional Trabzon din Turcia, Festivalul Dramaturgiei Româneşti Timişoara, Bienala Eugen Ionescu din Chişinău, Festivalul Atelier Baia Mare, Pledez pentru tine(ri) - Piatra Neamţ (cu premii pentru cea mai bună scenografie, cel mai bun actor si nominalizate pentru cea mai bună regie sau cel mai bun spectacol). În 2017 câștigă premiul pentru cel mai bun regizor cu spectacolul „Orașul nostru” la Festivalul de Teatru Scurt (FITO) Oradea.

 

Dragoș Alexandru Mușoiu a absolvit Facultatea de Teatru de la Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale”, secţia Regie Teatru, la clasa prof. Ludmila Szekely Anton, prof. asociat Radu Apostol, cu spectacolul cu piesa „După ploaie” de Sergi Belbel, (2012) și studiile masterale, la aceeași universitate, la clasa prof. univ. dr. Alexa Visarion cu spectacolul de disertație, „Pool(no water)” de Mark Ravenhill, (2014). În timpul facultății, a participat la crearea spectacolului „DOR”, performance comunitar, în Pittsburgh, Pennsylvania, proiect câştigător al concursului de finanţări „Soup ´n´ At 2011” din Pittsburgh și a semnat regia spectacolelor-lectură: „Corsarii” de Philip Lohle – în cadrul proiectului de prezentare a textelor germane contemporane organizat de Mihaela Mihailov și Institutul Goethe, (2012), „Specii pe cale de dispariție” de Petr Zelenka, Teatrul Nottara,(2013), „Alaska” de Gibran Portella, Teatrul Nottara, (2014), și a montat în 2012, la Teatrul Apropo a montat spectacolul „Night on earth”, adaptare după Jim Jarmusch.

După spectacolul de debut, „Spargerea”, adaptare după proza „Jaf armat” de Răzvan Petrescu, în urma „Concursului de proiecte pentru tineri regizori” organizat de Teatrul Național „Marin Sorescu” din Craiova, ediția 2014, au urmat și alte concursuri câștigate: „Comedia ține la tineri” ediția a VI-a, „9g la TNB”, ediția a II-a, cu spectacole montate în teatrele de stat: „Jocul de-a vacanța”, adaptare după Mihail Sebastian, Teatrul de Comedie București, (2016); „Suntem ultimii 5”, 5 piese scurte de Samuel Beckett – Teatrul Național București, ( 2016);

În 2016, a făcut asistență de regie la spectacolul cu piesa „Julius Caesar” de William Shakespeare, regia Peter Schneider, producător Elisabetta di Mambro și a regizat în 2017 „Elefantul din cameră sau The Vibrator Play” de Sarah Ruhl la Teatrul Național „Marin Sorescu” din Craiova. A urmat: M.I.S.A.PĂRUT de Alexa Băcanu, spectacol documentar în cadrul proiectului „Exerciții de democrație. Investigarea istoriei recente”, Reactorul de Creație și Experiment din Cluj-Napoca, (2017). Spectacolele sale au fost selectate să participe în numeroase festivaluri care au avut loc în București și în țară. A participat la sesiunea Academiei Itinerante „Andrei Șerban”, Macea, Arad (2016) și a fost trainer în cadrul Laboratorului de teatru tânăr „Relief”, ediția 1, organizat de Teatrul Excelsior și Asociația T.E.T.A. În 2014, la Gala Absolvenților de masterat UNATC, a primit Premiul pentru cel mai bun spectacol de regie, pentru spectacolul „Pool (no water)”, iar, în 2016 a fost nominalizat la categoria „Cel mai bun regizor”, pentru regia spectacolului „Spargerea” în cadrul festivalului Pledez pentru tine(ri), Piatra Neamț.

Bilete online


Parteneri media
   
Abonare la Newsletter
Abonare

Creeat de Altersoft