Bilete online
𝑫𝒆 𝒍𝒂 𝒁𝒂𝒎𝒇𝒊𝒓𝒆𝒔𝒄𝒖 𝒍𝒂 𝑮𝒆𝒎𝒊 – teatrul și teatrologul (VI)
3.11.2023

𝑈𝑛 𝑡𝑒𝑎𝑡𝑟𝑢 𝑝𝑒𝑛𝑡𝑟𝑢 𝑚𝑢𝑛𝑐𝑖𝑡𝑜𝑟𝑖 𝑣𝑎 𝑡𝑟𝑒𝑏𝑢𝑖 𝑠𝑎̆-𝑙 𝑐𝑎𝑢𝑡𝑒 𝑝𝑒 𝑠𝑝𝑒𝑐𝑡𝑎𝑡𝑜𝑟 𝑙𝑎 𝑒𝑙 𝑖̂𝑛 𝑚𝑎ℎ𝑎𝑙𝑎. – Gemi, din credința absolută în vorbele sale, va înființa, în 1931, prima sa companie profesionistă de teatru. 

Compania 𝑀𝑎𝑠𝑐𝑎 a fost gândită de Gemi ca o trupă ambulantă care să joace pe scenele ateneelor populare din periferia Bucureștiului. G. M.-Zamfirescu căuta să creeze un teatru care să fie cu adevărat pentru muncitori, pentru oamenii de rând care trăiau în mahalalele Bucureștiului și cărora el le știa cel mai bine doleanțele. A fost printre singurii, dacă nu chiar singurul om de teatru din vremea sa care a gândit un repertoriu după principiile care ghidează și azi un manager sănătos de teatru: artă pentru public, și nu artă pentru artă, teatru care să caute spectatorii și să iasă în întâmpinarea lor, teatru care să fie relevant vremurilor și publicurilor căruia i se adresează. 

Transcriem câteva citate din articolul 𝑃𝑒𝑟𝑠𝑝𝑒𝑐𝑡𝑖𝑣𝑒, semnat de teatrologul (căci da, putem să-i zicem teatrolog, cu atât mai mult cu cât gândirea sa nu era învățată, ci bazată pe instinct) George Mihail-Zamfirescu:

„Oamenii de teatru și de competență s-au mirat că o piesă respinsă de teatrele particulare poate fi scrisă cu talent, că se pot monta șase tablouri pe o scenă mizeră de ateneu popular și, mai ales, că „dincolo, peste maidane”, este un public dornic de teatru, capabil să înțeleagă și să se entuziasmeze…”

„Am avut destul timp să ne convingem că de la cele trei teatre din centru nu putem cere prea mult. Actualii conducători, oricîtă bunăvoință ar avea, nu ne pot înțelege. Noi valorificăm adevăruri umane pe cari ei le cred erezii, tatonăm formule noi, realizăm în alt ritm și întrezărim orizonturi sufletești inexistente pentru miopia lor.”

„La mahala e terenul virgin al spectatorilor cari vin pentru prima oară la teatru. Tot la mahala sunt intelectualii. Și unii și alții au primit spectacolul bun cu entuziasm. Aci ar fi publicul nostru de mîine. Numai să vrem. Numai să știm să muncim, ca să ni-l apropiem.

De la margini spre centru au pornit toate revoluțiile.

De la margini spre centru poate începe și ofensiva noastră literară și artistică de mîine.” 

(...) 𝑟𝑒𝑝𝑒𝑡𝑖𝑡̦𝑖𝑖𝑙𝑒 𝑑𝑢𝑟𝑎𝑢 𝑝𝑎̂𝑛𝑎̆ 𝑡𝑖̂𝑟𝑧𝑖𝑢 𝑖𝑎𝑟 𝑢𝑛𝑒𝑜𝑟𝑖 𝑣𝑒𝑛𝑒𝑎 𝑎𝑐𝑎𝑠𝑎̆ 𝑝𝑒 𝑗𝑜𝑠 𝑑𝑒 𝑙𝑎 𝑚𝑎𝑟𝑖 𝑑𝑒𝑝𝑎̆𝑟𝑡𝑎̆𝑟𝑖 𝑝𝑒𝑛𝑡𝑟𝑢 𝑐𝑎̆ 𝑛𝑢 𝑎𝑣𝑒𝑎 𝑛𝑖𝑐𝑖 𝑐𝑒𝑙 𝑝𝑢𝑡̦𝑖𝑛 𝑏𝑎𝑛𝑖 𝑑𝑒 𝑡𝑟𝑎𝑚𝑣𝑎𝑖. 𝐶𝑖𝑛𝑎 𝑒𝑟𝑎 𝑚𝑎𝑖 𝑚𝑢𝑙𝑡 𝑑𝑒𝑐𝑎̂𝑡 𝑓𝑟𝑢𝑔𝑎𝑙𝑎̆, 𝑖𝑎𝑟 𝑑𝑒𝑠𝑒𝑜𝑟𝑖 𝑠-𝑎 𝑖̂𝑛𝑡𝑖̂𝑚𝑝𝑙𝑎𝑡 𝑠𝑎̆-𝑠̦𝑖 𝑝𝑜𝑡𝑜𝑙𝑒𝑎𝑠𝑐𝑎̆ 𝑓𝑜𝑎𝑚𝑒𝑎 𝑑𝑢𝑝𝑎̆ 𝑜 𝑧𝑖 𝑑𝑒 𝑚𝑢𝑛𝑐𝑎̆ 𝑐𝑢… 𝑑𝑜𝑢𝑎̆ 𝑚𝑒𝑟𝑒! (...) 𝐼̂𝑛 𝑎𝑠𝑡𝑓𝑒𝑙 𝑑𝑒 𝑐𝑜𝑛𝑑𝑖𝑡̦𝑖𝑖 𝑖𝑚𝑝𝑜𝑠𝑖𝑏𝑖𝑙𝑒 𝑎 𝑖̂𝑛𝑓𝑎̆𝑝𝑡𝑢𝑖𝑡 𝐺.𝑀.-𝑍𝑎𝑚𝑓𝑖𝑟𝑒𝑠𝑐𝑢 𝑝𝑟𝑖𝑚𝑎 𝑐𝑜𝑚𝑝𝑎𝑛𝑖𝑒 𝑑𝑟𝑎𝑚𝑎𝑡𝑖𝑐𝑎̆ 𝑑𝑖𝑛 𝑡̦𝑎𝑟𝑎 𝑛𝑜𝑎𝑠𝑡𝑟𝑎̆ 𝑐𝑎𝑟𝑒 𝑝𝑟𝑜𝑝𝑢𝑛𝑖̂𝑛𝑑𝑢-𝑠̦𝑖 𝑝𝑟𝑜𝑚𝑜𝑣𝑎𝑟𝑒𝑎 𝑢𝑛𝑢𝑖 𝑟𝑒𝑝𝑒𝑟𝑡𝑜𝑟𝑖𝑢 𝑜𝑟𝑖𝑔𝑖𝑛𝑎𝑙, 𝑡̦𝑖𝑛𝑒𝑎 𝑠𝑎̆-𝑙 𝑐𝑎𝑢𝑡𝑒 𝑝𝑒 𝑚𝑢𝑛𝑐𝑖𝑡𝑜𝑟 𝑙𝑎 𝑒𝑙 𝑖̂𝑛 𝑚𝑎ℎ𝑎𝑙𝑎. 

În fotografie: sala Ateneului Popular „Golescu”, București, 1928.

#delaZamfiresculaGemi

 

ȘTIRI
𝑫𝒆 𝒍𝒂 𝒁𝒂𝒎𝒇𝒊𝒓𝒆𝒔𝒄𝒖 𝒍𝒂 𝑮𝒆𝒎𝒊 – ultimii ani de viață și moartea (VIII)
𝑫𝒆 𝒍𝒂 𝒁𝒂𝒎𝒇𝒊𝒓𝒆𝒔𝒄𝒖 𝒍𝒂 𝑮𝒆𝒎𝒊 – familia (VII)
𝑫𝒆 𝒍𝒂 𝒁𝒂𝒎𝒇𝒊𝒓𝒆𝒔𝒄𝒖 𝒍𝒂 𝑮𝒆𝒎𝒊 – teatrul și teatrologul (VI)
Un proiect de educație prin cultură, desfășurat de Trupa Mihai Raicu, ajunge la final
Un spectacol de GIGI CĂCIULEANU, în premieră la Teatrul de Nord
𝐃𝐞 𝐥𝐚 𝐙𝐚𝐦𝐟𝐢𝐫𝐞𝐬𝐜𝐮 𝐥𝐚 𝐆𝐞𝐦𝐢 – 𝐷𝑜𝑚𝑛𝑖𝑠̦𝑜𝑎𝑟𝑎 𝑁𝑎𝑠𝑡𝑎𝑠𝑖𝑎 (V)
𝐃𝐞 𝐥𝐚 𝐙𝐚𝐦𝐟𝐢𝐫𝐞𝐬𝐜𝐮 𝐥𝐚 𝐆𝐞𝐦𝐢 – 𝑀𝑎𝑖𝑑𝑎𝑛𝑢𝑙 𝑐𝑢 𝑑𝑟𝑎𝑔𝑜𝑠𝑡𝑒 (IV)
𝑫𝒆 𝒍𝒂 𝒁𝒂𝒎𝒇𝒊𝒓𝒆𝒔𝒄𝒖 𝒍𝒂 𝑮𝒆𝒎𝒊 – perioada sătmăreană (III)
𝑫𝒆 𝒍𝒂 𝒁𝒂𝒎𝒇𝒊𝒓𝒆𝒔𝒄𝒖 𝒍𝒂 𝑮𝒆𝒎𝒊 – nașterea unui scriitor (II)
𝑫𝒆 𝒍𝒂 𝒁𝒂𝒎𝒇𝒊𝒓𝒆𝒔𝒄𝒖 𝒍𝒂 𝑮𝒆𝒎𝒊 (I)
Cronică de Maria Zărnescu, la spectacolul NUNTĂ ÎN OAȘ (Festivalul de Teatru Nou, Arad, 2023)
Spectacolul „Nuntă în Oaș” la Festivalul de Teatru Piatra Neamț #34
Cronică de Mihai Brezeanu, la spectacolul NUNTĂ ÎN OAȘ (Festivalul de Teatru Piatra Neamț, 2023)
Cronică de Mariana Ciolan, la spectacolul FREETIME (în revista Teatrul azi)
Miruna Alexandra Grozav: „Bolnava Închipuită și fățărnicia netăinuită”
Prima etapă a proiectului Teatru SMArt a ajuns la final
Ion Parhon: UN BOGAT „MARATON” SĂTMĂREAN
Cronică la spectacolul METAMORFOZE (Galactoria, Cluj-Napoca 2023)
Mariana Ciolan: „Un teatru – două trupe – pasiune egal împărtășită”
Miruna Grozav: Căutări de sine materializate la Teatrul de Nord
Adrian Țion: Spectacol în culorile curcubeului - Freetime la Showcase Teatrul de Nord
Adrian Țion: Nuntă în Oaș la la Showcase Teatrul de Nord, Satu Mare, 2023
Oana Balaci: Coșmarul colectiv al realității contemporane - Freetime la Showcase Teatrul de Nord
Oana Balaci, cronică la spectacolul NUNTĂ ÎN OAȘ
Cronică de Oana Balaci, la spectacolul MOMO
Spectacolul MOMO, sub semnul Campaniei Naționale „Artiștii pentru Artiști”
Showcase organizat de cele două trupe ale Teatrului de Nord
CAMPANIA NAȚIONALĂ „ARTIȘTII PENTRU ARTIȘTI”
Rugă pentru pace - un mesaj puternic în cadrul Campaniei Viața într-o valiză
TEATRU SMArt, un nou proiect al Trupei Mihai Raicu
Ateliere gratuite de teatru pentru liceeni din Satu Mare
Trupa Mihai Raicu își reface ECHIPA DE VOLUNTARI
FOCUS FEST 2022
ABONAMENTE, STAGIUNEA 2022 - 2023
„Rugă pentru Pace!” - o campanie Radio România Cultural
130 DE ANI DE LA INAUGURAREA CLĂDIRII TEATRULUI DE NORD
T.E.aM.A - teatru cu tineri, pentru tineri
Spectacolul ILUZII se joacă la Festivalul Internaţional de Teatru Nou, Arad
Premiere online în proiectul T.E.a.M.A.
”Consiliu de familie”, spectacol invitat la prima ediție a festivalului MAFESZT
„Bacantele (fără mască)“ în FESTIVALUL NAȚIONAL DE TEATRU
Concursul de dramaturgie Focus Drama a ajuns la final
Ziua Mondială a Teatrului 2020
Spectacolul PLEX de la Baia Mare se joacă la Teatrul de Nord
Spectacolele Teatrului de Nord au avut mare succes la Brăila
Proiect de educație prin cultură în desfășurare la Teatrul de Nord
TEATRUL DE NORD ONLINE
Spectacolul ILUZII se joacă în Campania ARTIȘTII PENTRU ARTIȘTI
T.E.aM.A. - proiect de educație prin cultură cofinanțat de AFCN
Concurs de dramaturgie cu tema INSULA

Parteneri media
   
Abonare la Newsletter
Abonare

Creeat de Altersoft