Bilete online
Claudiu Groza - O companie teatrală de top: SM55

Claudiu Groza

TRIBUNA • nr. 522 • 1-15 iunie 2024 

O companie teatrală de top: SM55 

Acum cinci ani, la aniversarea semicentenarului Trupei „Mihai Raicu” a Teatrului de Nord, remarcam că „la Satu Mare căutarea nu s-a oprit niciodată”. Căutarea artistică, evident. În răstimpul scurs până la noua aniversare de 55 de ani – sărbătorită între 25 și 28 aprilie 2024 printr-un showcase – trupa română a teatrului sătmărean și-a adăugat în palmares o mulțime de proiecte ingenioase, ambițioase, curajoase, dinamice, de la concursuri de dramaturgie la spectacole muzicale sau de dans, provocări asumate cu succes de actori și administrate profesionist de strategii artistici. 

Trebuie să remarc, la această aniversare, foarte inspiratul logo al evenimentului creat de Cătălin Mareș și utilul caiet-program aniversar (realizat de colegele mele Mona Caița, Amarilys Pop și Codruța Cadar), care înregistrează spectacolele montate în cele 55 de stagiuni ale Trupei „Mihai Raicu”. E un concentrat de istorie teatrală aici, în care se vede că la Satu Mare, alături de inepuizabilul Mihai Raicu, au realizat spectacole de-a lungul vremii numeroși regizori cunoscuți, între care Ion Deloreanu, George Carabin, Călin Florian, Marietta Sadova, Nicoleta Toia, Zoe Anghel Stanca, Mircea Marin, Bogdan Ulmu, Cristian Hadjiculea, Victor Tudor Popa, Adrian Lupu, Goange Marinescu (dacă ar fi să-i menționez doar pe cei dinainte de 1989, cărora li se adaugă un număr semnificativ de teatratori activi de atunci încoace, din toate generațiile). 

Teatrul de Nord din Satu Mare are o activitate remarcabilă de mulți ani deja, la ambele secții (maghiară și română), iar sub directoratul artistic al lui Ovidiu Caița Trupa „Mihai Raicu” și-a diversificat și mai provocator ambitusul scenic. A demonstrat-o și acest showcase aniversar, la care am participat din păcate doar în ultimele două zile, ratând, de pildă, tentantul Falstaff shakespearian în dramaturgia lui Daniel Oltean și regia lui Ovidiu Caița sau ineditul proiect cu Poate visezi de Izumi Suzuki (dramatizare de Alexa Băcanu, regia Diana Dragoș). 

Am văzut, însă, două spectacole ce dau seama, și ele, de varietatea tematică și artistică a repertoriului trupei sătmărene. 

Primul a fost Maidanul cu dragoste de G.M. Zamfirescu, dramatizat și regizat de Andrei Mihalache (care a prezentat în showcase și o montare cu Domnișoara Nastasia).

(Gemi Zamfirescu a fost, deloc întâmplător, marele sărbătorit al evenimentului sătmărean, căruia i s-au dedicat și un colocviu și o expoziție de manuscrise, volume, publicații, fotografii și scrisori. În cei doi ani petrecuți la Satu Mare, între 1922-1924, scriitorul a reușit să devină un ferment al vieții teatrale și literare locale, influențând preocuparea comunității române de a-și constitui un teatru propriu. Alături de Zamfirescu, la aniversare a fost evocat și un precursor al emancipării culturale românești din Satu Mare, avocatul Alexandru Ferențiu, care prin 1870 găzduia și anima întâlnirile „Societății pentru fond de teatru român din Transilvania”.) 

Atmosfera scrierilor lui G.M. Zamfirescu m-a cucerit la lectură, iar dramatizarea lui Andrei Mihalache a Maidanului cu dragoste a recreat exact aceeași atmosferă, într-un spectacol plin de farmec, nostalgie, elegiac, nițel trist și șăgalnic, exact cum scria Gemi acum vreo sută de ani.

Confesiunea rememorativă a copilăriei și adolescenței eroului, într-un colț de mahala muncitorească, cu o populație pestriță, cu oameni buni și răi, convulsii domestice, izbucniri pasionale, griji și bucurii mărunte de tot, a fost surprinsă de regizor într-un spectacol pitoresc și prin decupajul textului, și prin jocul actoricesc, și prin scenografie.

Jucat în studioul Teatrului de Nord, Maidanul... a fost conceput de scenograful Alexandru M. Radu ca un spațiu comprimat, de ulicioare simbolice și căsuțe miniaturale, în ferestrele cărora se ițesc mereu figurile locatarilor ce privesc răspântia unde are loc viața cartierului. O cârciumă cu două mese într-un colț, un dormitor cvasi-rustic într-altul (cu poza scenografului însuși ca „strămoș” al personajelor) – cam ăsta e spațiul de joc ce reușește să figureze o întreagă lume. Costumele Wilhelminei Kuron Bekesi dau savoare și culoare acestei lumi, cu rochiile și dantelăriile damelor, salopetele, costumele cadrilate sau ghetele butucănoase ale domnilor. 

Calm, ritmat, așezat, aș zice, dar fără să lungească tempoul au jucat actorii, în cheia aceea realistă evergreen care pune în valoare un text bine scris. Stelian Roșian a fost Iacov, naratorul plin de aplomb și elegie al poveștii; Alina Negrău – Fana, sufletul său pereche din copilăria prezentată și ea din frânturi, cu Tatăl (Ciprian Vultur) istovit de muncă și Mama (Carmen Frățilă) îngrijind casa, bărbatul și pruncul (Cezar Gardoș și Sara Văran au fost Iacov și Fana copii). Lor li se adaugă o întreagă galerie de figuri ale mahalalei, de la țigănci cu gura spurcată sau domnișoare cu vise de emancipare la bărbați pasionali și fanți de cartier (Andreea Mocan, Cătălin Mareș, Alexandra Odoroagă, Lucia Maria Racșan, Sorin Oros, Tibor Székely).

Iar povestea ni se spune ca și când ne-am întoarce în timp, în lumea lui Gemi, într-un spectacol proaspăt, plin, cuminte și atrăgător ca un tablou de epocă pe care nu te saturi să-l privești. Cam așa a fost Maidanul cu dragoste

De o senzualitate mult mai rafinată, cosmopolit și burghez, dinamic și tineresc, foarte sugestiv chiar dacă numai prin mișcare a fost La vie en rose, un spectacol de Gigi Căciuleanu prin care actorii Trupei „Mihai Raicu” și-au demonstrat disponibilitățile și abilitățile de dansatori. Și au făcut-o excelent, trebuie să spun.

Spectacolul este gândit ca o succesiune de dansuri de cuplu, întrerupte uneori de scene colective, care figurează subtil acea atmosferă de confruntare virilă și flirt senzorial care marchează orice reuniune socială umană.

Virtuoz, ingenios, original, dar și excelent pedagog, Gigi Căciuleanu a avut flerul perfect de a nu suprasolicita resursele de dans ale actorilor. S-a pliat astfel foarte atent pe capacitatea lor de mișcare fluentă, care să nu denote efortul interpretării. Efectul este un dans mereu fluid, elegant, romantic și eteric cumva, senzual/pasional câteodată, dar niciodată fracturat de stânjeneala mișcării forțate, a prea multului fizic. Din punctul ăsta de vedere, câștigul actorilor sătmăreni este cu certitudine uriaș în urma muncii cu Gigi Căciuleanu; la alte proiecte de gen, ei vor putea face firesc progresul către un alt nivel al dansului contemporan. Mai remarc foarte bine aleasa coloană sonoră, cu piese orchestrale celebre sau compoziții foarte melodioase, care ușurează integrarea publicului în ansamblul scenic. Spațiul imaginat de scenograful Cristian Gătina semăna unui ring (de dans ori de lupte, după cheia sugestiei), iar costumele Annei Szabó au mers de la rochii vaporoase în cromatică diversă (croite ca să ajute dansatorii) la veste, eșarfe și bretele care au creionat universul poveștii.

I-am admirat, efectiv, pentru grația interpretării, pe Andrei Gîjulete, Andrei Stan, Anette Marka, Bianco Erdei, Dorina Nemeș, Ioana Cheregi, Raluca Mara, Roxana Fânață, Sergiu Tăbăcaru și Vlad Mureșan în acest spectacol romantic și delicat – o nouă demonstrație de aptitudini și posibilități ale remarcabilei Trupe „Mihai Raicu” de la Teatrul de Nord.


ȘTIRI
Claudiu Groza - O companie teatrală de top: SM55
Premieră: LIVADA DE VIȘINI după A.P. Cehov, regia Nikita Betehtin
PROGRAM ANIVERSARE 55
ANIVERSARE 55 - Teatrul de Nord, Trupa Mihai Raicu - 𝑪𝒐𝒖𝒏𝒕𝒅𝒐𝒘𝒏 11
ANIVERSARE 55 - Teatrul de Nord, Trupa Mihai Raicu - 𝑪𝒐𝒖𝒏𝒕𝒅𝒐𝒘𝒏 10
ANIVERSARE 55 - Teatrul de Nord, Trupa Mihai Raicu - 𝑪𝒐𝒖𝒏𝒕𝒅𝒐𝒘𝒏 9
ANIVERSARE 55 - Teatrul de Nord, Trupa Mihai Raicu - 𝑪𝒐𝒖𝒏𝒕𝒅𝒐𝒘𝒏 8
ANIVERSARE 55 - Teatrul de Nord, Trupa Mihai Raicu - 𝑪𝒐𝒖𝒏𝒕𝒅𝒐𝒘𝒏 7
ANIVERSARE 55 - Teatrul de Nord, Trupa Mihai Raicu - 𝑪𝒐𝒖𝒏𝒕𝒅𝒐𝒘𝒏 6
ANIVERSARE 55 - Teatrul de Nord, Trupa Mihai Raicu - 𝑪𝒐𝒖𝒏𝒕𝒅𝒐𝒘𝒏 5
ANIVERSARE 55 - Teatrul de Nord, Trupa Mihai Raicu - 𝑪𝒐𝒖𝒏𝒕𝒅𝒐𝒘𝒏 4
ANIVERSARE 55 - Teatrul de Nord, Trupa Mihai Raicu - 𝑪𝒐𝒖𝒏𝒕𝒅𝒐𝒘𝒏 3
ANIVERSARE 55 - Teatrul de Nord, Trupa Mihai Raicu - 𝑪𝒐𝒖𝒏𝒕𝒅𝒐𝒘𝒏 2
ANIVERSARE 55 - Teatrul de Nord, Trupa Mihai Raicu - 𝑪𝒐𝒖𝒏𝒕𝒅𝒐𝒘𝒏 1
55 de ani de la înființarea secției române a Teatrului de Nord
FALSTAFF în regia lui Ovidiu Caița, o nouă premieră la Teatrul de Nord
Cronică la spectacolul NUNTĂ ÎN OAȘ
Un proiect de educație prin cultură, desfășurat de Trupa Mihai Raicu, ajunge la final
Un spectacol de GIGI CĂCIULEANU, în premieră la Teatrul de Nord
𝑫𝒆 𝒍𝒂 𝒁𝒂𝒎𝒇𝒊𝒓𝒆𝒔𝒄𝒖 𝒍𝒂 𝑮𝒆𝒎𝒊 – ultimii ani de viață și moartea (VIII)
𝑫𝒆 𝒍𝒂 𝒁𝒂𝒎𝒇𝒊𝒓𝒆𝒔𝒄𝒖 𝒍𝒂 𝑮𝒆𝒎𝒊 – familia (VII)
𝑫𝒆 𝒍𝒂 𝒁𝒂𝒎𝒇𝒊𝒓𝒆𝒔𝒄𝒖 𝒍𝒂 𝑮𝒆𝒎𝒊 – teatrul și teatrologul (VI)
𝐃𝐞 𝐥𝐚 𝐙𝐚𝐦𝐟𝐢𝐫𝐞𝐬𝐜𝐮 𝐥𝐚 𝐆𝐞𝐦𝐢 – 𝐷𝑜𝑚𝑛𝑖𝑠̦𝑜𝑎𝑟𝑎 𝑁𝑎𝑠𝑡𝑎𝑠𝑖𝑎 (V)
𝐃𝐞 𝐥𝐚 𝐙𝐚𝐦𝐟𝐢𝐫𝐞𝐬𝐜𝐮 𝐥𝐚 𝐆𝐞𝐦𝐢 – 𝑀𝑎𝑖𝑑𝑎𝑛𝑢𝑙 𝑐𝑢 𝑑𝑟𝑎𝑔𝑜𝑠𝑡𝑒 (IV)
𝑫𝒆 𝒍𝒂 𝒁𝒂𝒎𝒇𝒊𝒓𝒆𝒔𝒄𝒖 𝒍𝒂 𝑮𝒆𝒎𝒊 – perioada sătmăreană (III)
𝑫𝒆 𝒍𝒂 𝒁𝒂𝒎𝒇𝒊𝒓𝒆𝒔𝒄𝒖 𝒍𝒂 𝑮𝒆𝒎𝒊 – nașterea unui scriitor (II)
𝑫𝒆 𝒍𝒂 𝒁𝒂𝒎𝒇𝒊𝒓𝒆𝒔𝒄𝒖 𝒍𝒂 𝑮𝒆𝒎𝒊 (I)
Cronică de Maria Zărnescu, la spectacolul NUNTĂ ÎN OAȘ (Festivalul de Teatru Nou, Arad, 2023)
Spectacolul „Nuntă în Oaș” la Festivalul de Teatru Piatra Neamț #34
Cronică de Mihai Brezeanu, la spectacolul NUNTĂ ÎN OAȘ (Festivalul de Teatru Piatra Neamț, 2023)
Cronică de Mariana Ciolan, la spectacolul FREETIME (în revista Teatrul azi)
Miruna Alexandra Grozav: „Bolnava Închipuită și fățărnicia netăinuită”
Prima etapă a proiectului Teatru SMArt a ajuns la final
Ion Parhon: UN BOGAT „MARATON” SĂTMĂREAN
Cronică la spectacolul METAMORFOZE (Galactoria, Cluj-Napoca 2023)
Mariana Ciolan: „Un teatru – două trupe – pasiune egal împărtășită”
Miruna Grozav: Căutări de sine materializate la Teatrul de Nord
Adrian Țion: Spectacol în culorile curcubeului - Freetime la Showcase Teatrul de Nord
Adrian Țion: Nuntă în Oaș la la Showcase Teatrul de Nord, Satu Mare, 2023
Oana Balaci: Coșmarul colectiv al realității contemporane - Freetime la Showcase Teatrul de Nord
Oana Balaci, cronică la spectacolul NUNTĂ ÎN OAȘ
Cronică de Oana Balaci, la spectacolul MOMO
Spectacolul MOMO, sub semnul Campaniei Naționale „Artiștii pentru Artiști”
Showcase organizat de cele două trupe ale Teatrului de Nord
CAMPANIA NAȚIONALĂ „ARTIȘTII PENTRU ARTIȘTI”
Rugă pentru pace - un mesaj puternic în cadrul Campaniei Viața într-o valiză
TEATRU SMArt, un nou proiect al Trupei Mihai Raicu
Ateliere gratuite de teatru pentru liceeni din Satu Mare
Trupa Mihai Raicu își reface ECHIPA DE VOLUNTARI
FOCUS FEST 2022

Parteneri media
   
Abonare la Newsletter
Abonare

Creeat de Altersoft