
10 martie 2018, Vasile Andreica - Informația zilei
Continuându-și incursiunea de dată recentă în dramaturgia de ultimă oră a lumii, secția română a Teatrului de Nord propune o piesă cu schepsis, în care relațiile interumane își dezvăluie substratul politic, într-o lectură inteligentă care aruncă raze de lumină spre realități ale istoriei omenirii. Asta pentru că familia este, desigur, primul microcosmos al societății.
”Consiliu de familie” (”Consell familiar”, în originalul catalan) este opera Cristinei Clemente, scenaristă și autoare de teatru din Barcelona, născută în 1977, laureată cu Premiul Goya (Oscarul spaniol) pentru scenariul filmului ”Eva” din 2011 și afirmată mai recent în lumea televiziunii. A scris piesa în 2013, iar traducerea românească aparține Luminiței Răuț-Voina. Spectacolul sătmărean este pus în scenă de Theodor Cristian Popescu, regizor aflat la prima colaborare cu Teatrul de Nord, iar Bogdan Spătaru semnează scenografia. Este prima montare a textului în România, la mai puțin de un an de la apariția traducerii.
Democrație casnică originală
Ramon și Mariana și-au dorit mereu o familie care să fie altfel decât autoritarismul părintesc în care au crescut amândoi în Spania lui Franco. Așa că instituie un sistem democratic sui-generis, în care deciziile se iau prin vot, au loc campanii electorale, se alege un președinte, există un corp de legi și o jurisprudență. Problemele apar când cei doi fii, Jimena și Gonzalo, devin majori și cer dreptul de a candida la președinție, fapt ce declanșează alegeri anticipate. Mai e și iubitul Jimenei, Nicolas, care primește și el drept de vot – printr-o ordonanță de urgență – după ce se produce inevitabilul blocaj electoral, căci fiecare membru deplin al familiei se votează, evident, pe sine însuși.
Jimena ajunge președintă (cu votul iubitului ei) și instaurează un fel de socialism relaxat care nu duce nicăieri, ba chiar amenință să distrugă familia de tot. Iar când tatăl ar dori să preia din nou puterea aflăm că o mișcare electorală neinspirată a mamei dă peste cap situația, în lovitura de teatru finală. Pentru că în viață, și mai ales în politică, la orice nivel, în ultimă instanță banul vorbește.
Rapsodie pentru cvintet, cu tobe
Theodor Cristian Popescu i-a impresionat pe sătmăreni cu regia unui spectacol pe care cei ce l-au văzut îl vor uita greu: ”Ia uite cine s-a întors”, la Teatrul Maghiar din Târgu Mureș, prezentat anul trecut în prima ediție Tranzit Feszt. Atunci își punea protagonistul singur în scenă la intrarea publicului. Acum toți cei cinci actori au șansa să intre în personaj, într-o coregrafie mută extrem de firească, în timp ce oamenii își ocupă locurile în sală. Ne-a dus gândul la posibilitatea unui spectacol în genul filmului mut, cu titrare. De ce nu?
Decorul lui Bogdan Spătaru, la fel ca la ”Almost, Maine”, are simplitate și larghețe, este împărțit inteligent, are găselnițe interesante (cum ar fi ecranul de unde Ramon își ține discursul de candidat) și oferă spectacolului fluență, demarcând totodată foarte clar spațiile predilecte ale fiecăruia: biroul prezidențial, bucătăria, livingul, zona pasiunilor. În acest spațiu generos acțiunea curge ca într-un cvintet de coarde mozartian, punctată de surprize care nu țin neapărat să ia ochii spectatorului (poate doar cu excepția afișelor de campanie).
Salutăm cu bucurie revenirea într-un rol consistent a Ancăi Similar, pe care anii par s-o întinerească și care îi dă mamei Mariana multă șiretenie feminină, gata mereu să se plieze pe situație, și mult erotism abia îmblânzit, ea părând factorul de echilibru al casei. Ioana Cheregi, expansivă cum o știm, are momente când prea joacă dinadins, forțează o emoție, o mutră, dar e foarte credibilă gradând exasperarea fetei care a crescut și vrea să arate asta, iar erotismul ei e la fel de extrovert, în timp ce își domină autoritar fratele – o femelă alfa. Andrei Stan în rolul lui Nicolas ne-a amintit de flegmaticul jucat în ”Revizorul”, iar Romul Moruțan face un rol solid întrupându-l pe exasperatul Gonzalo, prea puțin luat în seamă, căutând modul de a se impune și el, cândva, cumva. Iar Radu Botar conduce spectacolul dintr-un rol extins și complex, al tatălui, fiind emoționant mai ales în momentul în care personajul pare să-și piardă, odată cu puterea în casă, rațiunea de a fi. Finalul este ritmat de tobe (moment conceput de Gabriel Koka și Cserey Csaba), iar spectacolul are și o dimensiune olfactivă (se gătește, se arde tămâie).
http://www.informatia-zilei.ro/sm/consiliu-de-familie-o-parabola-despre-om-ca-animal-politic/
𝑫𝒆 𝒍𝒂 𝒁𝒂𝒎𝒇𝒊𝒓𝒆𝒔𝒄𝒖 𝒍𝒂 𝑮𝒆𝒎𝒊 (I)
Cronică de Maria Zărnescu, la spectacolul NUNTĂ ÎN OAȘ (Festivalul de Teatru Nou, Arad, 2023)
Spectacolul „Nuntă în Oaș” la Festivalul de Teatru Piatra Neamț #34
Cronică de Mihai Brezeanu, la spectacolul NUNTĂ ÎN OAȘ (Festivalul de Teatru Piatra Neamț, 2023)
Cronică de Mariana Ciolan, la spectacolul FREETIME (în revista Teatrul azi)
Miruna Alexandra Grozav: „Bolnava Închipuită și fățărnicia netăinuită”
Ion Parhon: UN BOGAT „MARATON” SĂTMĂREAN
Cronică la spectacolul METAMORFOZE (Galactoria, Cluj-Napoca 2023)
Mariana Ciolan: „Un teatru – două trupe – pasiune egal împărtășită”
Miruna Grozav: Căutări de sine materializate la Teatrul de Nord
Adrian Țion: Spectacol în culorile curcubeului - Freetime la Showcase Teatrul de Nord
Adrian Țion: Nuntă în Oaș la la Showcase Teatrul de Nord, Satu Mare, 2023
Oana Balaci: Coșmarul colectiv al realității contemporane - Freetime la Showcase Teatrul de Nord
Oana Balaci, cronică la spectacolul NUNTĂ ÎN OAȘ
Cronică de Oana Balaci, la spectacolul MOMO
Spectacolul MOMO, sub semnul Campaniei Naționale „Artiștii pentru Artiști”
Showcase organizat de cele două trupe ale Teatrului de Nord
CAMPANIA NAȚIONALĂ „ARTIȘTII PENTRU ARTIȘTI”
Rugă pentru pace - un mesaj puternic în cadrul Campaniei Viața într-o valiză
TEATRU SMArt, un nou proiect al Trupei Mihai Raicu
Ateliere gratuite de teatru pentru liceeni din Satu Mare
Trupa Mihai Raicu își reface ECHIPA DE VOLUNTARI
FOCUS FEST 2022
ABONAMENTE, STAGIUNEA 2022 - 2023
„Rugă pentru Pace!” - o campanie Radio România Cultural
130 DE ANI DE LA INAUGURAREA CLĂDIRII TEATRULUI DE NORD
T.E.aM.A - teatru cu tineri, pentru tineri
Spectacolul ILUZII se joacă la Festivalul Internaţional de Teatru Nou, Arad
Premiere online în proiectul T.E.a.M.A.
”Consiliu de familie”, spectacol invitat la prima ediție a festivalului MAFESZT
„Bacantele (fără mască)“ în FESTIVALUL NAȚIONAL DE TEATRU
Concursul de dramaturgie Focus Drama a ajuns la final
Ziua Mondială a Teatrului 2020
Spectacolul PLEX de la Baia Mare se joacă la Teatrul de Nord
Spectacolele Teatrului de Nord au avut mare succes la Brăila
Proiect de educație prin cultură în desfășurare la Teatrul de Nord
TEATRUL DE NORD ONLINE
Spectacolul ILUZII se joacă în Campania ARTIȘTII PENTRU ARTIȘTI
T.E.aM.A. - proiect de educație prin cultură cofinanțat de AFCN
Concurs de dramaturgie cu tema INSULA
Cronică de Mircea Morariu la spectacolul LEGEA CELUI MAI PUTERNIC
Patru spectacole de neratat, în weekend la Teatrul de Nord
Anca Similar joacă într-un film selectat la Festivalul de la Sarajevo
Cronică de Vasile Andreica la CONSILIU DE FAMILIE
„Tata mută munții” în premieră la Satu Mare
De Ziua Culturii Naţionale, la Teatrul de Nord revine “Tără(z)boi”
Spectacol al studenților Universității de Arte Târgu-Mureș, la Sala Studio
Trupa „Mihai Raicu” joacă trei spectacole la Arad
Elevii Colegiului ”Mihai Eminescu” prezintă un spectacol la Sala Studio a Teatrului de Nord