Bilete online
Ion Parhon: UN BOGAT „MARATON” SĂTMĂREAN

Ion Parhon: UN BOGAT „MARATON” SĂTMĂREAN

Scrisul Românesc, mai 2023


Prezența noastră la o săptămână cu șase spectacole ale Teatrului de Nord Satu Mare, realizate de Trupa „Mihai Raicu”, condusă de regizorul Ovidiu Caița, și Trupa „Harag Gyorgy”, condusă de scriitorul Bessenyei Gedö István, ne-a oferit prilejul de a vă putea da întâlnire acum în premieră cu un spațiu geo-cultural unde această artă s-a făcut simțită cu peste două sute de ani în urmă, iar din 1968, cele două colective artistice cu conduceri și alcătuiri distincte îmbogățesc patrimoniul spiritual și contribuie în chip edificator la afirmarea virtuților spectacolului din țara noastră.

Prima reprezentație, datorată trupei române, a fost aceea cu Momo, adaptare după Michael Ende, în regia Dianei Dragoș, și înfățișată ca un omagiu închinat poveștilor cu atractivă țesătură teatrală, ori teatrului cu încântătoarea lui vocație de a povesti. Am apreciat o metaforică și captivantă peregrinare a eroilor în căutarea timpului lăuntric și a regăsirii de sine, cu multe capcane și o atractivă relație între personajele de pe scenă, cele de pe cortinele-ecrane și publicul tânăr din sală, potențată prin scenografia semnată de Anda Pop și light-designul realizat de Lucian Moga și Alexandru Dancu.

Al doilea spectacol în limba română, cu titlul îmbietor Nuntă în Oaș, de Anca Munteanu, în viziunea regizorului Cristian Ban și scenografia lui Tudor Prodan, ne sugerează doar câteva dintre elementele tradiționale, din costumele, obiceiurile și muzica evenimentului, sfidate de preferințele tinerilor zilelor noastre, în prim-plan aflându-se însă o nuntă ratată, cu tribulațiile comice sau conflictuale ale mirilor, ale familiei și ale prietenilor, încheiate pașnic, dar cu gustul acelor iluzii... reformulate.

Cel de-al treilea spectacol al trupei „Mihai Raicu”, intitulat Freetime, de Gian Maria Cervo și frații Presniakov, în regia tânărului Nicola Bremer, scenografia semnată de Steffi Rehberg și conceptul video aparținând lui Vincenzo Marsiglia, este o co-producție româno-italiană, inspirată de migrație, înstrăinare, confruntarea cu modernitatea, totul înfățișându-se printr-o provocatoare împletire a realului cu fantasticul, nelipsită de ironie și umor.

 

Cel mai mult m-au impresionat însă disponibilitatea ludică, talentul generos și bucuria jocului dovedite de interpreții celor trei spectacole, în frunte cu Roxana Fânață, Ioana Cheregi, Andrei Gîjulete, Crina Andriucă, Andrei Stan, Raluca Mara, Tibor Székely și nu numai ei, pe care nădăjduiesc să-i pot reîntâlni și pe alte partituri menite a le releva indiscutabila lor valoare.

Trupa „Harag Gyorgy” ne-a oferit trei seri de spectacol dintr-un repertoriu foarte ambițios, reunite printr-un armonios sincretism în care își dau mâna teatrul, muzica și coregrafia, întrupate prin evoluția de un pilduitor profesionalism a unor interpreți ca Szabó János Szilárd, Budizsa Evelyn, Moldován Blanka, Orbán Zsolt, Keresztes Agnes, Nagy Csongor Zsolt, Rappert-Vencz Gábor, Rappert-Vencz Stella, Diószegi Attila, Bogár Barbara, Bodea Gál Tibor, Varga Sandor, László Zita, Kovács Nikolett ș.a. Mai întâi este vorba despre minunatul basm Csongor și Tünde, de Vörösmarty Mihály, născut din iubirea neîmplinită a autorului față de Perczel Adél (personaje aduse și ele pe scenă), cu momente de lirism și tensiune dramatică, restituit printr-o remarcabilă transparență metaforică datorată valorosului regizor Serghei Tagirovsky și scenografei Kupás Anna. Cu aceeași trupă am urmărit amplul „poem” teatral-muzical-coregrafic Scripcarul pe acoperiș, la aproape șaizeci de ani de la premiera sa pe Broadway, găzduit pretutindeni în lume, dar și la noi, nu de mult, la Teatrul „Regina Maria” din Oradea sau la Teatrul Evreiesc de Stat din București, căruia trupa sătmăreană, într-o fericită colaborare cu muzicieni ai Filarmonicii „Dinu Lipatti” din localitate, i-a conferit și dramatismul și umorul și luminozitatea ori pitorescul unui discurs artistic greu de uitat.

Cel de-al treilea spectacol al aceleiași trupe a fost Woyzeck, de Georg Büchner, realizat de regizorul Albu István și scenografa Szöke Zsuzsi, ca un cuceritor mariaj între teatru și muzică. În fapt, era un ingenios „concert rock”, dezvăluind sonoritățile vulcanice și cântecele din repertoriul celebrei formații germane Rammstein, în care am remarcat nouă actori-instrumentiști într-un demers edificator prin sensibilitate și omogenitate, convingători în restituirea tristei povești a frizerului-soldat care și-a ucis iubita adulteră, după care a fost decapitat. Alături de aceștia, ne-a surprins și prezența lui Paco, un uriaș dar blajin ciobănesc german, interpretul lui Andres, prietenul lui Woyzeck.

Pentru toți cei aflați la acest maraton artistic sătmărean a fost o întâlnire plină de imagini și emoții semnificative din viața teatrului, într-o ambianță de o caldă ospitalitate a gazdelor, cu atât mai bine venită în zilele dinaintea Sărbătorilor Pascale.

http://www.revistascrisulromanesc.ro/work/reviste/sr_05_2023.pdf 

ȘTIRI
Premieră: LIVADA DE VIȘINI după A.P. Cehov, regia Nikita Betehtin
PROGRAM ANIVERSARE 55
ANIVERSARE 55 - Teatrul de Nord, Trupa Mihai Raicu - 𝑪𝒐𝒖𝒏𝒕𝒅𝒐𝒘𝒏 11
ANIVERSARE 55 - Teatrul de Nord, Trupa Mihai Raicu - 𝑪𝒐𝒖𝒏𝒕𝒅𝒐𝒘𝒏 10
ANIVERSARE 55 - Teatrul de Nord, Trupa Mihai Raicu - 𝑪𝒐𝒖𝒏𝒕𝒅𝒐𝒘𝒏 9
ANIVERSARE 55 - Teatrul de Nord, Trupa Mihai Raicu - 𝑪𝒐𝒖𝒏𝒕𝒅𝒐𝒘𝒏 8
ANIVERSARE 55 - Teatrul de Nord, Trupa Mihai Raicu - 𝑪𝒐𝒖𝒏𝒕𝒅𝒐𝒘𝒏 7
ANIVERSARE 55 - Teatrul de Nord, Trupa Mihai Raicu - 𝑪𝒐𝒖𝒏𝒕𝒅𝒐𝒘𝒏 6
ANIVERSARE 55 - Teatrul de Nord, Trupa Mihai Raicu - 𝑪𝒐𝒖𝒏𝒕𝒅𝒐𝒘𝒏 5
ANIVERSARE 55 - Teatrul de Nord, Trupa Mihai Raicu - 𝑪𝒐𝒖𝒏𝒕𝒅𝒐𝒘𝒏 4
ANIVERSARE 55 - Teatrul de Nord, Trupa Mihai Raicu - 𝑪𝒐𝒖𝒏𝒕𝒅𝒐𝒘𝒏 3
ANIVERSARE 55 - Teatrul de Nord, Trupa Mihai Raicu - 𝑪𝒐𝒖𝒏𝒕𝒅𝒐𝒘𝒏 2
ANIVERSARE 55 - Teatrul de Nord, Trupa Mihai Raicu - 𝑪𝒐𝒖𝒏𝒕𝒅𝒐𝒘𝒏 1
55 de ani de la înființarea secției române a Teatrului de Nord
FALSTAFF în regia lui Ovidiu Caița, o nouă premieră la Teatrul de Nord
Cronică la spectacolul NUNTĂ ÎN OAȘ
Un proiect de educație prin cultură, desfășurat de Trupa Mihai Raicu, ajunge la final
Un spectacol de GIGI CĂCIULEANU, în premieră la Teatrul de Nord
𝑫𝒆 𝒍𝒂 𝒁𝒂𝒎𝒇𝒊𝒓𝒆𝒔𝒄𝒖 𝒍𝒂 𝑮𝒆𝒎𝒊 – ultimii ani de viață și moartea (VIII)
𝑫𝒆 𝒍𝒂 𝒁𝒂𝒎𝒇𝒊𝒓𝒆𝒔𝒄𝒖 𝒍𝒂 𝑮𝒆𝒎𝒊 – familia (VII)
𝑫𝒆 𝒍𝒂 𝒁𝒂𝒎𝒇𝒊𝒓𝒆𝒔𝒄𝒖 𝒍𝒂 𝑮𝒆𝒎𝒊 – teatrul și teatrologul (VI)
𝐃𝐞 𝐥𝐚 𝐙𝐚𝐦𝐟𝐢𝐫𝐞𝐬𝐜𝐮 𝐥𝐚 𝐆𝐞𝐦𝐢 – 𝐷𝑜𝑚𝑛𝑖𝑠̦𝑜𝑎𝑟𝑎 𝑁𝑎𝑠𝑡𝑎𝑠𝑖𝑎 (V)
𝐃𝐞 𝐥𝐚 𝐙𝐚𝐦𝐟𝐢𝐫𝐞𝐬𝐜𝐮 𝐥𝐚 𝐆𝐞𝐦𝐢 – 𝑀𝑎𝑖𝑑𝑎𝑛𝑢𝑙 𝑐𝑢 𝑑𝑟𝑎𝑔𝑜𝑠𝑡𝑒 (IV)
𝑫𝒆 𝒍𝒂 𝒁𝒂𝒎𝒇𝒊𝒓𝒆𝒔𝒄𝒖 𝒍𝒂 𝑮𝒆𝒎𝒊 – perioada sătmăreană (III)
𝑫𝒆 𝒍𝒂 𝒁𝒂𝒎𝒇𝒊𝒓𝒆𝒔𝒄𝒖 𝒍𝒂 𝑮𝒆𝒎𝒊 – nașterea unui scriitor (II)
𝑫𝒆 𝒍𝒂 𝒁𝒂𝒎𝒇𝒊𝒓𝒆𝒔𝒄𝒖 𝒍𝒂 𝑮𝒆𝒎𝒊 (I)
Cronică de Maria Zărnescu, la spectacolul NUNTĂ ÎN OAȘ (Festivalul de Teatru Nou, Arad, 2023)
Spectacolul „Nuntă în Oaș” la Festivalul de Teatru Piatra Neamț #34
Cronică de Mihai Brezeanu, la spectacolul NUNTĂ ÎN OAȘ (Festivalul de Teatru Piatra Neamț, 2023)
Cronică de Mariana Ciolan, la spectacolul FREETIME (în revista Teatrul azi)
Miruna Alexandra Grozav: „Bolnava Închipuită și fățărnicia netăinuită”
Prima etapă a proiectului Teatru SMArt a ajuns la final
Ion Parhon: UN BOGAT „MARATON” SĂTMĂREAN
Cronică la spectacolul METAMORFOZE (Galactoria, Cluj-Napoca 2023)
Mariana Ciolan: „Un teatru – două trupe – pasiune egal împărtășită”
Miruna Grozav: Căutări de sine materializate la Teatrul de Nord
Adrian Țion: Spectacol în culorile curcubeului - Freetime la Showcase Teatrul de Nord
Adrian Țion: Nuntă în Oaș la la Showcase Teatrul de Nord, Satu Mare, 2023
Oana Balaci: Coșmarul colectiv al realității contemporane - Freetime la Showcase Teatrul de Nord
Oana Balaci, cronică la spectacolul NUNTĂ ÎN OAȘ
Cronică de Oana Balaci, la spectacolul MOMO
Spectacolul MOMO, sub semnul Campaniei Naționale „Artiștii pentru Artiști”
Showcase organizat de cele două trupe ale Teatrului de Nord
CAMPANIA NAȚIONALĂ „ARTIȘTII PENTRU ARTIȘTI”
Rugă pentru pace - un mesaj puternic în cadrul Campaniei Viața într-o valiză
TEATRU SMArt, un nou proiect al Trupei Mihai Raicu
Ateliere gratuite de teatru pentru liceeni din Satu Mare
Trupa Mihai Raicu își reface ECHIPA DE VOLUNTARI
FOCUS FEST 2022
ABONAMENTE, STAGIUNEA 2022 - 2023

Parteneri media
   
Abonare la Newsletter
Abonare

Creeat de Altersoft