de Iaroslava Pulinovici
Imagini
JANNA de Iaroslava Pulinovici
Regia: Dumitru Acriș
Traducerea: Raluca Rădulescu
Scenografia: Cristian Gătina
Mișcare scenică: Roxana Fânață
Light design: Lucian Moga, Alexandru Dancu
Video design: Virgil Puiac
Distribuția:
Kirova Janna Gheorghievna - Adriana Vaida
Ivanski Andrei - Vlad Mureșan
Katia - Crina Andriucă
Vitali Arkadievici - Radu Botar
Olga - Anca Similar
Kirova - Dorina Nemeș
Tatăl Jannei - Cătălin Mareș
Kolea, Recuperatorul - Sorin Oros
Ea - Ioana Cheregi
El - Andrei Stan
Oriol - Ciprian Vultur
Vika - Lucia Maria Racșan
Jannocika - Roxana Fânață
Copilul - Maya Katerina Pop
Mama Jannei - Yvette Princz
Regia tehnică: Cristian Rudăreanu
Sufleur: Yvette Princz
Lumini: Ioan Iluță, Călin Mocan
Sunet: Vlad Giurge
Proiecție video: Stike Molnar
SPECTACOL ÎN SELECȚIA OFICIALĂ FNT 2019
A 29-a ediție a Festivalului Național de Teatru București, 18 - 27 octombrie 2019.
Director: Marina Constantinescu. Proiect cultural finanţat de Ministerul Culturii şi Identităţii Naţionale şi Primăria Municipiului Bucureşti. Producători: UNITER – Uniunea Teatrală din România, Centrul Cultural Expo Arte, Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti
_______________________
Premiera: 31 martie 2019
Spectacol cu titrare în limba maghiară
Durata: 110 minute
Vârsta recomandată: 14+
Spectacolul conţine efecte de lumini produse de stroboscop, în secvențe scurte, ce pot declanşa crize persoanelor care suferă de epilepsie foto-senzitivă.
Teasere:
https://www.youtube.com/watch?v=AXkEaM0DNTo
https://www.youtube.com/watch?v=1D14EnkwXWs&t=8s
https://www.youtube.com/watch?v=cK-cZ0yuC7w
https://www.youtube.com/watch?v=69kWCsw02sk
https://www.youtube.com/watch?v=xNUYJLQdF3M
https://www.youtube.com/watch?v=YT_sTF0icc0
https://www.youtube.com/watch?v=iFo3INuM0UU
https://galerie.liternet.ro/slideshow.php?set_albumName=iohan_janna
Iaroslava Pulinovici s-a născut în 1987 în orașul Omsk. A absolvit Institutul de Dramă din Ekaterinburg, unde a studiat scrierea dramatică la clasa lui Nikolai Koliada. A scris prima piesă, ”Visul Natașei”, pe când avea numai 17 ani. Până în prezent a scris peste 20 de piese, a câștigat numeroase premii la concursuri de dramaturgie, iar piesele ei sunt montate în Rusia și în Europa. De câțiva ani scrie și scenarii de film și pentru seriale de televiziune. În limba română i-au fost traduse trei piese: ”Somnambulism”, „Corul lui Charon„ și ”Janna”, pentru proiectul teatrului Nottara ”Spectacolul începe cu o lectură” din 2015.
Piesa Janna sau Mâine va fi o nouă zi a fost scrisă în 2012 și este o tragicomedie despre o femeie de succes din zilele noastre care e obișnuită să aibă sub control propria viață, dar și viața tuturor din jur. Este o poveste despre prietenie, trădare și iubire. Este o reflecție asupra unei epoci în care oamenii ajung să plătească prea scump succesul. Piesa este montată foarte des în Rusia, dar cea mai celebră montare este cea semnată de Ilia Rotenberg la Teatrul Națiunilor din Moscova, unde se joacă din 2014 cu casa închisă, deși se spune că este spectacolul cu cele mai scumpe bilete din Rusia.
Dumitru Acriș s-a născut în 1983 în Republica Moldova. În 2004 a absolvit actoria, iar în 2012 un master de regie la Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice din Chișinău. A fost 12 ani actor la Teatrul Luceafărul din Chișinău, din 2006 fiind Maestru în artă al Republicii Moldova. În 2017 a absolvit regia la cea mai prestigioasă școală de teatru din Rusia: Universitatea Națională de Artă Teatrală GITIS din Moscova, clasa profesorului L. Heyfets. A montat texte de Gorki, Cehov, Dostoievski, Soljenițîn, Ostrovski, Brecht, Shakespeare în teatre din Rusia, dar și din România.
Cronici:
Sorin Șerb - Radio Europa Liberă România
Janna sau Femeia de piatră și menajeria ei umană
https://romania.europalibera.org/a/janna-sau-femeia-de-piatr%C4%83-%C8%99i-menajeria-ei-uman%C4%83/30225978.html?fbclid=IwAR03oC5pgkEl_P--Rh6eXa609LVHNPpcETbyFyE2I58JGpRSuPK8-XCTq00
Vasile Andreica, Informația zilei
Matrioşka sufletului feminin: “Janna”
http://www.informatia-zilei.ro/sm/matrioska-sufletului-feminin%e2%80%88janna/?fbclid=IwAR33kNHkW43rVloxlWRo1wQb9tl-CV62vr7W6XgeXtP6oRRrKikR0LBO5y8
TRIBUNA MAGAZINE
https://tribuna-magazine.com/un-laborator-teatral-minimalist-monumental/
(...) Janna sau mâine va fi o nouă zi, aparține unei autoare deja foarte cunoscută la noi – Iaroslava Pulinovici –, însă nu are, după opinia mea, limpezimea tăioasă a altor drame ale sale, fiind ceva mai magmatic-indecisă, deși tentantă prin figurile exemplare construite.
De altfel, exact pe conturul acestor figuri exemplare – în special cea a personajului principal – a mizat și Acriș, într-o montare spectaculoasă prin amplitudine spațială. Beneficiind de sala mare a teatrului, regizorul a exploatat întreaga scenă – cu ușa de acces din fundal, cu scările metalice laterale și balcoanele tehnice. Faptul că Teatrul de Nord are ferestre în spatele scenei a dat spațiului de joc o alură monumentală, care a rotunjit haloul personajului principal. Pentru că Janna e o eroină din stirpea celor ale lui Tolstoi sau Turgheniev, firește, redusă în anvergură de promiscuitatea zilelor de azi. Femeie de afaceri, fără scrupule, un pic vulgară, foarte pragmatică, Janna trăiește cu un bărbat mult mai tânăr. Când acesta o părăsește dar, nevoit de împrejurări, se întoarce la ea cu femeia iubită și copilul lor, Janna se simte răzbunată și împlinită: ia copilul și se gândește la viitor.
Dumitru Acriș și actorii Adriana Vaida, Cătălin Mareș, Ioana Cheregi, Radu Botar, Sorin Oros, Vlad Mureșan, Rora Demeter, Crina Andriucă, Lucia Maria Racșan, Anca Similar au asigurat prin regie și joc impactul conflictului dramatic în public, cu un sesizabil crescendo de tensiune emoțională spre final, când într-adevăr personajul Jannei se apropie – cu aportul spațiului și splendidei muzici alese de Acriș – de exemplaritate. Cred, de altfel, că interpretarea scenică și inspirația regizorală fac și din această propunere un pariu ușor de câștigat de Teatrul de Nord – adică demn de continuat, fără îndoială.
De aplaudat, încă o dată, prestanța Adrianei Vaida în rolul titular, cu un echilibru de stări bine condus, feminitatea copleșitoare, în diverse registre și cu diverse efecte, adusă de partiturile Ioanei Cheregi, Crinei Andriucă, Rorei Demeter Luciei Maria Racșan și Ancăi Similar și convingătoarea febrilitate de joc, cu bună compoziție, a lui Vlad Mureșan – un rol matur al tânărului actor.
scenografia
Janna
Olga
El
Oriol
Katia
Tatăl Jannei
Kirova
Vika
Vitali Arkadievici
Jannocika
Kolea, Recuperatorul
Ivanski Andrei
light design
light design
regia artistică
regia tehnică
lumini
lumini
proiecțievideo
sunet
sufleur