Bilete online
NUNTĂ ÎN OAȘ
de Anca Munteanu



NUNTĂ ÎN OAȘ

de Anca Munteanu

vezi tot programul


Video


Imagini

NUNTĂ ÎN OAȘ de Anca Munteanu

Regia: Cristian Ban

Decor și costume: Tudor Prodan

Costume oșenești: Cristina Milea

Muzica: Vlad Giurge

Light design: Lucian Moga

Distribuția:

Maricuța - Roxana Fânață

Ionuț - Andrei Stan

Mama - Alina Negrău

Lenu - Ioana Cheregi

Bobo - Andrei Gîjulete

Tanti Anica - Raluca Mara

VlăduțVlad Giurge

-----------------

Regia tehnică: Botos Eniko

Sufleur: Yvette Princz

Lumini: Ioan Iluță, Călin Mocan

Sunet: Gabriel Feleg

-----------------
Data premierei: 12 martie 2023
Vârsta recomandată: 14+
Durata: 1h, 30 min. (fără pauză)

-----------------
Cristian Ban, despre spectacolul „Nuntă în Oaș”: https://www.youtube.com/watch?v=AMbJ9DGMV54&ab_channel=TeatruldeNordSatuMare 

-----------------
„Nuntă în Oaș” vorbește cu candoare și umor despre felul în care lumea noastră de acum pune la îndoială lumea celor care azi sunt bunici sau părinți trecuți de prima tinerețe. Poate pentru cei tineri vorbește și despre ce facem atunci când nu știm ce să facem cu viitorul care e în fața noastră. Și pentru că acțiunea se petrece în zilele noastre, într-un sat din România, vrând-nevrând, spectacolul e o comedie care ne poate lăsa cu un nod în gât la final. (Cristian Ban)

-----------------

O tânără mireasă introvertită din Oaș se confruntă în ziua nunții cu întrebarea: „Oare chiar vreau să mă mărit?”. Membrii familiei extinse îi accentuează, cu argumentele lor, și mai mult dilema, confirmându-i și temerile legate de anularea nunții. „Nuntă în Oaș” este o comedie despre migranții din zona Oașului, despre însemnătatea rolului de soție și mamă, despre hibele comunicării intergeneraționale.

Ceea ce se presupune a fi cea mai fericită zi din viața unei femei se transformă într-o tragedie onirică în care se moare, se plânge, se desparte și se împacă. În vâltoarea celor mai grandioase și contrastante nunți din România, nunțile oșenești, se ridică, inevitabil, întrebări fundamentale despre ce presupune real, mai ales pentru femei, rolul de soție. 

Comedia „Nuntă în Oaș” își propune să dea voce și să reprezinte femei care muncesc, cresc copii, îngrijesc soți, țin gospodării. Și să devină, desigur, un fenomen local, provocând hohote de râs nemaiîntâlnit de puternice. (Anca Munteanu)

-----------------

ANCA MUNTEANU s-a născut pe 30.06.1995 la Bacău. Este actriță, autoare dramatică, co-fondatoare a Platformei de explorări artistice Rhea și co-fondatoare a Centrului educațional non-formal Flori, fete și băieți. Este licențiată în Arta Actorului la UNATC. A absolvit cursurile masterului de Arta Actorului și a masterului de Scriere Dramatică de la UNATC.

În mai 2019 participă la Rezidența de Teatru Politic de la Macaz, ediția a 2-a, în cadrul căreia scrie și joacă în spectacolul de teatru politic „Dulce-acrișor”. Devine în decembrie 2019 actriță colaboratoare la Teatrul Mic, unde joacă în spectacolul „Cerere în căsătorie” după A.P. Cehov, regizat de Radu Gabriel. Spectacolul câștigă Premiul Publicului în cadrul Festivalului Buzău Iubește Teatrul 2019. În 2019-2020 colaborează cu compania de teatru în limba engleză Orange Theatre Company din Amsterdam la spectacolul „Dutchman” de Amiri Baraka, la Het Amsterdam Theatrehuis. În septembrie 2020 participă ca trainer și performer în proiectul de intervenție culturală „Hey, pisi - hărțuirea stradală”, co-finanțat AFCN. În august 2021 participă la Ideo Ideis în calitate de trainer la atelierul pentru copii cu vârste între 7-10 ani despre filosofia muncii. În perioada iulie-octombrie 2021 participă în calitate de performer și stage manager la proiectul de teatru și educație alternativă „Bani, succes, Tancuri Financiare. Istoria practicilor economice recente prin teatru, satiră și meme”, inițiat de Asociația Rhea, co-finanțat de AFCN.

În decembrie 2021 participă în calitate de actriță la proiectul „Oedip la Timișoara - despre fenomenul migrației și drama migranților”, într-un spectacol audio de Mihai Lukács. În luna aprilie 2022 întemeiază trupa de teatru pentru adolescenți ucraineni Djerelo. Scrie, în colaborare cu Cleopatra Constantinescu, piesa de teatru „Cum se aude cântecul de leagăn?”. Spectacolul-lectură are loc la Ideo Ideis 2022, în limba ucraineană și în limba română.

În septembrie 2022 debutează în cinema în lungmetrajul „Teambuilding”, regizat de Matei Dima, Cosmin Micutzu Nedelcu și Alex Coteț, în rolul Dorina. Joacă în rolul principal și co-scrie scenariul scurt-metrajului „Berliner Kindl”, în regia Luciei Chicoș, care are premiera în cadrul Festivalului Cinemaiubit 2022.

Participă, în iulie 2022, la rezidența de scriere dramatică Drama5 de la Reactor, unde scrie piesa „Nuntă în Oaș”.

----------------- 

CRISTIAN BAN a montat până în prezent peste 30 de spectacole în ţară (Teatrul Naţional Timişoara, Teatrul Odeon Bucureşti, Teatrul „Andrei Mureşanu” din Sfântu Gheorghe, Teatrul Clasic „Ioan Slavici” Arad, Teatrul Tineretului Piatra Neamţ, Teatrul „Maria Filotti” din Brăila, Teatrul „Fani Tardini” din Galați, Teatrul de Nord Satu Mare, Teatrul Municipal Baia Mare, Reactor de creație și experiment Cluj), dar şi în Barcelona, Spania unde a montat textul „Elevator” scris de Gabi Pintilei şi în Ungaria la Teatrul German din Szekszard. În 2015/2016 devine regizor rezident la teatrul 7 Stages din Atlanta. Este unul din membrii fondatori al spaţiului Reactor din Cluj Napoca.

Cele mai multe dintre spectacolele sale sunt creații colective scrise împreună cu actorii și sunt bazate fie pe istoriile lor personale, fie rescrieri ale unor texte clasice.

Spectacolele sale au fost selecţionate la mai multe festivaluri printre care: Festivalul Naţional de Teatru Bucureşti; Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu; Festivalul Internaţional Trabzon din Turcia; Balken Breeze din Bursa, Turcia; Festivalul Dramaturgiei Româneşti Timişoara; Festivalul Teszt Timișoara; Bienala Eugen Ionescu din Chişinău – Moldova; FestCo București; Festivalul „Atelier” Baia Mare; Pledez pentru ține(ri) Piatra Neamţ etc.

În 2017 câștigă premiul pentru cel mai bun regizor cu spectacolul „Orașul nostru” la Festivalul de Teatru Scurt (FITO) Oradea și premiul special al juriului la Festivalul Comediei Românești. În 2018  „Orașul nostru”, este nominalizat la premiul UNITER pentru cel mai bun spectacol iar în 2021, spectacolul „MaMe” este nominalizat la premiul UNITER pentru cea mai bună regie.

----------------- 

TUDOR PRODAN este grafician și scenograf, născut la București. A urmat cursuri la Universitatea de Arhitectură și Urbanism Ion Mincu, București (2005-2008). Din 2009 lucrează în teatru, semnând scenografia, identitatea grafică și afișele a mai multor spectacole din București și din tară, printre care: „Family Affairs”, regia Radu Afrim la Teatrul Odeon; „Tom și Jerry”, regia Florin Piersic Jr. la Teatrul Metropolis; „Cum am învățat să conduc”, regia Eugen Gyemant și „C.E.O.”, regia Vladimir Anton, la Teatrul de Comedie; „Cel mai frumos român din lume”, regia Alexandra Penciuc, la Unteatru; „Orfani”, regia Elena Morar, la Teatrul Act; „Julius Caesar”, regia Eugen Gyemant, la Teatrul Godot; „Menajeria de sticlă”, regia Alexandra Penciuc, la Point. În 2022 a început colaborarea cu Teatrul de Nord Satu Mare, semnând scenografia spectacolului „Bolero”, regia Andreea Vulpe.

----------------- 

PARTICIPĂRI LA FESTIVALURI:

- Festivalul Național de Teatru, ediția 33 – București, 20 octombrie 2023

- Festivalul Național de Comedie – Galați, ediția a XXXIV-a, 7 octombrie 2023

         Premiul pentru cea mai bună regie, Cristian Ban

        Juriul festivalului: actorul Bács Miklós, criticul de teatru Irina Zlotea și
        regizorul Dragoș Alexandru Mușoiu

- Festivalul de Teatru Piatra-Neamț, ediția 34, 9 septembrie 2023 

- New Wave International Theatre Festival Reșița, 21 iunie 2023

          Premiul pentru cea mai bună regie, Cristian Ban

         Juriul festivalului: Alina Epîngeac, Claudiu Groza, Maria Zărnescu

- Festivalul Internațional de Teatru Nou Arad, 24 mai 2023

----------------- 

CRONICI:

(...) Într-o altă tonalitate, dar nu mai puțin frisonantă, comedia „Nuntă în Oaș”, producție a Teatrului de Nord Satu Mare ne dă de gândit, fie și cu mijloacele umorului adus la zi. Pornind de la un text scris de tânăra actriță și, iată, dramaturgă, Anca Munteanu, în cadrul rezidenței Drama 5 de la Reactor Cluj, experimentatul regizor Cristian Ban construiește un spectacol dureros de actual pe o temă clasică. Dar nu oriunde, ci în Oaș; dar nu oricând, ci acum, în zilele noastre; de fapt – un „nod în gât” al instituției căsătoriei, al tradițiilor care o încarcă degeaba și nemăsurat, dovedind, în fond o crasă indiferență față de destinele protagoniștilor – mireasa și mirele. Subiectul este edulcorat, însă, și prezentat cu mult umor, în scenografia lui Tudor Prodan și costumele oșenești ale Cristinei Milea, de o trupă de artiști care își dau suma talentelor complexe: actori, muzicieni, dansatori, roluri de compoziție. Roxana Fânață, Andrei Stan, Alina Negrău, Ioana Cheregi, Andrei Gîjulete, Raluca Mara și Vlad Giurge vor mai avea de „înfruntat” mii de kilometrii în lung și lat de țară, precum și variate publicuri, căci spectacolul s-a dovedit deja un hit festivalier. Îl vom putea vedea și-n FNT, la București, în luna octombrie.

În aparenta lui simplitate, spectacolul a declanșat și mai poate genera încă discuții. Pe de-o parte, au existat comentariile acide ale presei locale, dornice de scandal cu orice preț, care a reproșat micul adevăr al producției („Cum?! La noi în Oaș?!”), uitând de cel mare și, citând astfel, fără să vrea, celebra replică gogoliană: „De ce râdeți? Tot de voi râdeți! Vai de voi!...”

Teatrul azi, nr.7/8 2023

Maria Zărnescu: „Teatru nou la public vechi”

***
Faină-i nunta din Oaș! - Nuntă în Oaș la FNT, 2023 

Andrei Bulboacă pe.liternet.ro/3QvvEWx 

Trupa Mihai Raicu a Teatrului de Nord din Satu Mare, a adus în capitală spectacolul regizat de Cristian Ban și scris de Anca Munteanu, Nuntă în Oaș (textul este publicat pe LiterNet - de citit aici). O reprezentație tonică, scrisă cu simțul umorului, ce aduce o viziune nouă și uneori ironică, asupra obiceiului de nuntă din zona Oașului. În funcție de zonele geografice, există diferite tradiții ce se respectă la cele trei momente cruciale ale omului, botezul, nunta și decesul. Sunt tomuri întregi de etnologie scrise despre tradițiile și obiceiurile din fiecare zonă a țării. Aș încadra spectacolul în ceea ce am putea numi o etno dramaturgie, pentru că dincolo de problematica sa, observăm câteva elemente comune ce au loc în satele românești, și mai ales o parte din portul popular specific Țării Oașului.

***
Mirela Patureanu: Hora preferințelor sau cum să citești printre rînduri un Festival cu mai multe capete (FNT)

Observator Cultural, 10.11.2023

Am ales să văd în seara deschiderii, o Nuntă din Oaș, în regia lui Cristian Ban, și prezentată de Teatrul de Nord din Satu Mare (text scris de Anca Munteanu, tînără actriță, în urma unei rezidențe la Drama 5, la Reactor 2022).  Citisem piesa și știam că nu trebuia să mă aștept la un manifest folcloric, dar spectacolul m-a surprins și cucerit prin prospețimea imaginilor, umorul fin și o echipă actoricească plină de nerv, printre care Roxana Fânață, o mireasă emancipată care refuză condiția de casnică și alege să plece la facultate, sfidînd cîțiva bărbați falnci și ridicoli, mirele și pe amicul său, Andrei Stan și Andrei Gîjulete. Un feminism fără încrîncenare, extrem de luminos și convingător. 

https://www.observatorcultural.ro/articol/hora-preferintelor/

***

Spectacolul „Nuntă în Oaș” la Festivalul de Teatru Piatra Neamț #34
Daria Ancuța septembrie 11, 2023
https://dissolvedmagazine.com/despre-spectacolul-nunta-in-oas/ 

***

Mihai Brezeanu: Încotro mergem noi? - Nuntă în Oaș la Festivalul de Teatru Piatra Neamț, 2023

Citiți mai mult pe LiterNet.ro aici

Dreptul la demnitate al femeii și la fragilitate al bărbatului sunt vitale și cu atât mai importante în bucăți de societate încă tributare unui trecut vidat de sensuri și asfixiat de reproduceri mecanice. Dar pentru a căpăta credibilitate și șanse de preschimbare în realitate nobilele idei se cuvine să primească sânge și carne. Conform propriei sale tradiții, Cristian Ban oferă lecții de umanitate prin teatru.

***

„Un teatru – două trupe – pasiune egal împărtășită”, cronică de teatru de Mariana Ciolan
https://leviathan.ro/un-teatru-doua-trupe-pasiune-egal-impartasita-cronica-de-teatru-de-mariana-ciolan/?fbclid=IwAR3nR47hWOuUXGHwRzP64nKbD57IDGclqySgsXAvF8LN5tvOcPWA-tZV0IA 


Nuntă în Oaș de Anca Munteanu (rod al participării anul trecut la rezidența Drama 5 de la Reactor), un text cu teme grave, o piesă despre condiția cuplului și mai ales a femeii, despre relația dintre generații, pe fondul accentuat al devastatoarei migrații românești. Prin adaptarea pentru scenă datorată regizorului Cristian Ban, care a sondat sursa valențelor comice, dar și un fir de umor amar al scriiturii, și a stimulat la modul generos improvizațiile interpreților, aflăm o imagine vie și colorată a unei lumi în schimbare, un demers plin de adânci tâlcuri descoperite prin haz savuros, ce absoarbe nuanțe satirice ori absurde la adresa existenței de toate zilele. Acest spectacol despre pregătirea unei nunți ce nu se mai face lasă câmp larg și liber de vizibilitate interpreților care îl trec cu brio rampa. Andrei Stan dezvoltă un umor bine temperat în rolul mirelui mofluz, Ionuț, Andrei Gîjulete, explorează cu variată expresivitate rolul lui Bobo, prietenul, confidentul primului, băiatul bun la toate. Impresionantă este „galeria feminină” : Roxana Fânață desfășoară fin și nuanțat trecerea de la mireasa nehotărâtă la feminista lucidă, Raluca Mara realizează o compoziție reușită pentru Tanti Anica, bătrâna surdă, băgăcioasă, rea de gură, Ioana Cheregi irumpe într-un monolog debordant, cu înțelesuri pe muche de cuțit, despre „binefacerile” posturii de soție, de mamă și de emigrantă, iar Alina Negrău caracterizează cu măsură și frustrările și derapajele Mamei. În decorul aerisit (Tudor Prodan), sub efectele unui light-design „complice” al acțiunii (Lucian Moga), se profilează ca un veritabil personaj investit cu simbolism multiplu costumul oșenesc – creație originală de inspirație populară a Cristinei Milea, introdus nu fără un iureș de suspans în scena împodobirii miresei, și este un însoțitor permanent muzica de acceași sorginte străveche, dar în simțirea nouă a muzicianului Vlad Giurge, amestecat și el printre personaje.

***
Oana Balaci: Pe-un picior de plai, pe-o gură de rai - Nuntă în Oaș la Showcase Teatrul de Nord, Satu Mare, 2023
"Montarea fără filtru a lui Cristian Ban și adăugirile născute din improvizațiile actorilor stârnesc controverse și foarte bine fac, pentru că astfel oferă vizibilitate spectacolului și pot deschide dezbateri despre felul în care încă funcționează societatea în anumite zone ale țării."
https://agenda.liternet.ro/articol/27285/Oana-Balaci/Pe-un-picior-de-plai-pe-o-gura-de-rai-Nunta-in-Oas-la-Showcase-Teatrul-de-Nord-Satu-Mare-2023.html 

***

Adrian Țion: Curat oșenește, coane Fănică! - Nuntă în Oaș la la Showcase Teatrul de Nord, Satu Mare, 2023
„E firesc ca Nunta în Oaș să fie montată în Țara Oașului, adică la ea acasă. Dar spectacolul nu este unul folcloric precum vedem pe canale tv de profil. Trebuie să fie foarte clar acest lucru. Pe scena Teatrului de Nord, cu trupa Mihai Raicu, avem nunta tradițională oșenească la confluența cu realitățile zilei. Avem pătrunderea în psihicul personajelor, unde îngrijorările și emoțiile se întețesc. Maricuța (Roxana Fânață) este un spirit neliniștit, e introvertită și cuminte, dar nu este prototipul de tânără supusă bărbatului, docilă și proastă. E emancipată, ca alți locuitori din mediul rural de azi, are ambiții, vrea să meargă la facultate la Cluj și aici da, tradiția supușeniei se destramă, pentru că Maricuța gândește altfel, dând aripi laturii feministe din ea. Cu inteligență și farmec discret scoate în evidență Roxana Fânață frământările intime ale personajului interpretat.”
https://agenda.liternet.ro/articol/27283/Adrian-Tion/Curat-oseneste-coane-Fanica-Nunta-in-Oas-la-la-Showcase-Teatrul-de-Nord-Satu-Mare-2023.html 

***
Raluca Cârciumaru: „Nuntă în Oaș”, scandal pe nevăzute la Satu Mare
20 martie 2023
„Nuntă în Oaș” este o comedie dulce, în care viața e complicată, lumească și imperfectă. Aceasta jonglează între melodramă provincială nepretențioasă și învățătură pătrunzătoare și ingenioasă despre valori ca respectul, toleranța și fericirea. Este o încropeală românească hazlie, cu profunzimile și superficialitățile de rigoare care îi stau bine unei comedioare care nu pretinde că ar deține vreun verdict referitor la Oaș. Mai mult, susține un discurs progresist și inofensiv, sarcastic și plin de candoare, care nu se ia în serios până la capăt și care poate că nu își merită faima de batjocură la adresa comunității.
https://www.ziarulmetropolis.ro/nunta-in-oas-scandal-pe-nevazute-la-satu-mare/?fbclid=IwAR09cwdtxiYr2xq8rjv9yBSeCQD4UOdk5u5_ofDKABZmfwYrm_-Vh6xLsuc 

***

Destin din oficiu - Nuntă în Oaș
Vanessa Buga, LiterNet, ianuarie 2024
Cu toate că spectacolul abordează niște subiecte grele și importante, nu vă imaginați că este vorba de vreo melodramă, ci dimpotrivă, există o armonie între elementele tragice și cele comice. Textul Ancăi Munteanu este un discurs indirect complex despre poziția femeii în societatea rurală scris sub o formă ușor parodică, despre cum nu este nevoie (și nici preferabil) să îți închini viață idealului altcuiva. O piesă și un spectacol care într-un mod fluid și verosimil trece de la o comedie cu un dram de adevăr până la adresarea uneia dintre cele mai urgente întrebări pe care fiecare dintre noi ar trebui să și-o pună: mi-am ales destinul pe care l-am vrut / pe care îl vreau sau care cred că ar fi trebuit ales?
https://agenda.liternet.ro/articol/28380/Vanessa-Buga/Destin-din-oficiu-Nunta-in-Oas.html 

Bilete online

DISTRIBUTIA
Raluca Mara
Tanti Anica

COLABORATORI
Cristian Ban
regia artistică
Cristina Milea
costume oșenești
Lucian Moga
light design
Tudor Prodan
decor și costume

ECHIPA TEHNICA
Botos Enikő
regia tehnică


Parteneri media
   
Abonare la Newsletter
Abonare

Creeat de Altersoft