Bilete online
50 - ”Primăvara nordică” de Oana CRISTEA GRIGORESCU

Pe 24 ianuarie s-au împlinit 50 de ani de la premiera primului spectacol al secției române a Teatrului de Nord Satu Mare (cu Haiducii de Victor Eftimiu), în regia lui Mihai Raicu, directorul din epocă şi membru fondator al Teatrului de Nord. În ianuarie 2019, aniversarea a jumătate de secol de existență a secției române a Teatrului a propus o microstagiune cu două spectacole din repertoriul curent și o premieră. Andrei Mihalache, Andrea Gavriliu și Ovidiu Caița, regizori din generații diferite, fac legătura între vocația teatrului de repertoriu și repoziționarea sa spre publicul tînăr și spre esteticile dramaturgiei contemporane.

Cel mai experimental spectacol pentru profilul teatrului este Rețeta perfecțiunii în foarte mulți pași care nu duc nicăieri de Andrea Gavriliu, cu premiera în septembrie 2018. Spectacol de teatru fizic, Rețeta perfec­țiunii… expune o trupă tînără plurivalentă, cu certe abilități de mișcare, capabilă să răspundă performativ propunerii coregrafei Andrea Gavriliu. Spectacolul e un performance de mișcare, în notă ironică, despre presiunea standardelor vieții urbane; un eseu despre ridicolul eforturilor pe care le facem să ne înscriem în normele vieții sănătoase și de succes: corpuri fit, diete bio, suflet desensibilizat, orientat obsesiv spre succesul personal. Noua religie ECO-BIO se oficiază în sălile de fitness, pe benzile de alergare, unde practi­can­ții se dedică trup şi suflet mișcărilor repetitive, reluate maniacal, la viteze și intensități variabile, în cele 54 de minute şi 22 de secunde de spectacol. Cei opt aspiranți la perfecțiune manipulează benzile, le reconfigurează în varii geometrii, ritmate obsesiv de muzica lui Mihai Dobre. Scurte propoziții eliptice, rostite din mișcare, ghidează spectatorul în desfășurătorul etapelor atingerii perfecțiunii. Cablu­rile albe, de alimentare, ale benzilor rulante coboară din podul scenei și sugerează imaginea marionetelor umane. Rostirea obsesivă a mantrei universale ECO-BIO trimite la doza de fanatism a practicanților înrolați voluntar în cursa spre perfecţiunea autoimpusă. De la ținuta office la costumul de fitness, accesoriile vestimentare descriu țintele perfecțiunii: fizice, profesionale, sexuale, sociale. Dar așa cum monotonia coregrafiei expune limitele acestui mod de viață, tot monotonia trimite și spectacolul în zona previzibilului. Cele cîteva ieșiri din coregrafia de grup de pe linia benzilor de alergare înviorează scena și spectatorul. Scena muzicală live parodiază savuros muzica rap românească și iese din uniformitatea mișcărilor limitate de aparate. La final, din podul scenei coboară o pînză gonflabilă în care aerul sculptează bustul unei supradimensionate Venus, apoteoza întrupată a idealului derizoriu. O soluție originală de descărcare a tensiunii acumulate prin repetiție, ce încarnează inconsistenţa perfecțiunii ca valoare în sine. Debutul şi finalul spectacolului, marcate de citirea în timp real a cronometrului de pe ecranele benzilor rulante, încadrează timpul reprezentaţiei în ora de fitness la sală. Ultimul gest al actorilor, decuplarea treptată de la curent a benzilor rulante, bruiază contemplarea mută a torsului de pînză și taie energia de final a spectacolului. Reţeta perfecţiunii are, incontestabil, dincolo de previzibil, un aer revigorant, tonic și pune în valoare calitățile de mișcare ale celor opt actori tineri ai Teatrului de Nord.

Tără(z)boi de Mariana Starciuc reprezintă debutul în spațiul teatral românesc al unei tinere autoare dramatice basarabence, cu un text premiat la prima ediție a concursului de dramaturgie „Focus Drama.ro“, organizat de Teatrul de Nord în 2018. Spectacolul a avut premiera în noiembrie 2018, în regia lui Ovidiu Caița, care a făcut parte și din juriul concursului. Piesa abordează tema războiului din Transnistria văzut prin ochii martorului, o adolescentă, și este rezultatul rezidenţei de scriere dramatică „Drama 5“ (2018) la Reactor de Creaţie şi Experiment Cluj. Mariana Starciuc afirmă în interviuri că piesa e în mare parte inspirată de întîmplări adevărate, din care recompune destinul comunității din satul de frontieră în timpul conflictului dintre Republica Moldova și autoproclamata Re­publică Moldovenească Nistreană, interfața intereselor ruse în zonă. Tema depășește contextul politic ruso-moldovenesc și atinge subiectul sensibil al manipulării ideologice, al sacrificiului populațiilor aflate în zonele de conflict. Povestea este livrată fragmentar, cu tonul naiv-uimit al adolescentei care asistă la răsturnarea ordinii civile, la transformarea satului și a relațiilor dintre oamenii antrenați în (tă)război. Jocurile naive ale copiilor deschid spectacolul într-o scenă de coagulare a energiei grupului, cam lungă, ritmată de marșul bocancilor în cadența cărora sînt scandate numele membrilor familiei și ale consătenilor implicați în război. Soluția jocului fixează cadrele convenției și enunță destinul interșanjabil al părților în conflict. Spectacolul se articulează în jurul tratamentului acustic al obiectelor și al intervențiilor muzicale ale actorilor la microfon, care induc sonor amenințarea comunității tulburate de conflict. Vocile actorilor preiau multiplele roluri ale sătenilor și conduc povestea prin folosirea ingenioasă a unicului element de recuzită, băncuțele tratate acustic ce descriu spațiile: locul de adunare a sătenilor, curtea casei Anei, Nistrul, coșciugele primilor morți din sat. Restul scenografiei (semnate Anda Pop) – panta înclinată ce, în revers, devine spatele camionului sosit cu ajutoare, rulourile de pînză din fundal pe care se proiectează fragmentat pădurea – nu are o contribuție activă în spectacol, expresiv circumscris spațial de regruparea băncilor la fiecare schimbare de scenă. Gîndurile personajelor rostite la microfon și muzica semnată de Andrei Raicu, potențată de intervențiile muzicale ale actorilor, coagulează soundul apăsător al conflictului. E memorabilă scena alinierii brațelor legate cu banderola tricoloră pentru a reda vizual înfruntarea patriotismului moldovean cu cel rus, eșuat în tragedia grotescă a războiului. Personajul Anei e interpretat cu luciditate, fără să piardă ingenuitatea vîrstei, de Raluca Mara, Crina Andriucă și Roxana Fînață. Multiplicarea vocilor personajului martor sugerează procesul maturizării forțate a copilei. Moartea stupidă a tatălui și cea a lui Stiopa, tînărul rus, în timpul schimbului de prizonieri, sînt expresia ultimă a haosului în care s-a prăbușit micul sat de frontieră. Interpretați de Ciprian Vultur și Cătălin Mareș, personajele sînt prezențe convingătoare în scenă. De altfel, întreaga distribuție intră cu un umor critic și cu căldură umană în conven­ția regizorală, fără să comenteze personajele, păstrînd distanța (brechtiană) față de tentația psihologizării personajelor. Cu Tără(z)boi, Teatrul de Nord reușește, prin deschiderea spre dramaturgia nouă, nu doar împrospătarea repertoriului, ci și racordarea publicului la realitățile scenei contemporane.

Al treilea spectacol al microstagiunii, premiera Despre șoareci și oameni de John Steinbeck, în regia lui Andrei Mihalache, se înscrie în linia teatrului de repertoriu cu opțiuni sigure din literatura clasică, oferă partituri generoase actorilor şi serveşte publicul fidelizat al Teatrului. Viziunea clasică a regiei lui Andrei Mihalache decupează personajele principale, credibil şi solid construite de Andrei Stan (Lennie) și Ciprian Vultur (George), secondaţi nuanțat de Romul Moruţan în Candy. Spectacolul are stabilitatea teatrului psihologic și, în pofida unor fracturi de ritm din momentele de manipulare a decorului, prin încercarea de a integra mașiniștii în spectacol, răspunde misiunii teatrului de repertoriu.

Aniversarea din ianuarie a onorat prin conferințele din program efortul intergenerațional al managerilor și al generațiilor de actori de a construi o instituție valoroasă, racordată la realitățile prezentului. Momentul aniversar anunță o primăvară nordică la Satu Mare, prin opțiunile repertoriale și prin consolidarea valoroasei trupe întinerite, capabile să facă față provocărilor estetice ale formelor teatrului contemporan.

 

_____________

Imagini din Tără(z)boi de Mariana Starciuc, regia Ovidiu Caita; © foto: Robert Costea

ȘTIRI
DESPRE ȘOARECI ȘI OAMENI se reprogramează
CENUȘĂREASA și ILUZII se joacă sâmbătă 16 februarie, în Sala Mare a Teatrului de Nord
CENUȘĂREASA, un spectacol pentru toată familia
Teatrul de Nord reia spectacolul IVAN TURBINCĂ
CONSILIU DE FAMILIE, duminică la Teatrul de Nord
”Nebunul şi călugăriţa”, spectacole programate pentru abonați
50 - ”Primăvara nordică” de Oana CRISTEA GRIGORESCU
50 - Vasile Andreica: Interviu cu actorul Al. Mitea
50 - Coca Bloos, actriță
50 - Cristian Ioan, regizor
50 - Alexandru Zotta, scriitor
50 - Claudiu Groza, critic de teatru
50 - Raluca Sas-Marinescu, dramaturg
50 - Filarmonica ”Dinu Lipatti” Satu Mare
50 - Ovidiu Caița, director artistic
50 - Kereskényi Gábor, Primarul Municipiului Satu Mare
50 - Darius FILIP, Prefectul județului Satu Mare
50 - PATAKI Csaba, Președintele Consiliului Județean Satu Mare
50 - Nagy Orbán, directorul general al Teatrului de Nord
50 - Vasile Andreica, Informația zilei
50 - Programul aniversării secției române a Teatrului de Nord
Ziua Culturii Naționale, sărbătorită la Satu Mare
Primul spectacol al secţiei române din anul 2019
Teatrul de Nord încheie anul cu proiecte noi
PROGRAM DEDICAT ZILEI NAȚIONALE A ROMÂNIEI
CENUȘĂREASA s-a jucat în campania ”Poveste de Crăciun”
Moromeții 2 | Proiecție de gală la Satu Mare
Cronică de Răzvan Rocaș la TĂRĂ(Z)BOI
Spectacol excepțional la Teatrul de Nord: LOST IN THE STARS
Cronică de Vasile Andreica la TĂRĂ(Z)BOI
Interviu cu Mariana Starciuc, autoarea textului TĂRĂ(Z)BOI
CONSILIU DE FAMILIE, invitat la Gala Națională a Comediei - Galați 2018, editia a XXX-a
Spectacol invitat: Social Acceptabil, Studio Act Oradea
Turneul național Drama 5 ajunge la Satu Mare
Se reia comedia CINĂ CU PROȘTI
Un laborator teatral minimalist-monumental… cronică de Claudiu Groza
Cronică de Vasile Andreica la REȚETA PERFECȚIUNII...
TRANZIT FEST 2018, o ediție reușită
Program TRANZIT FEST, 6 - 7 octombrie 2018
Program TRANZIT FEST, 5 octombrie 2018
Program TRANZIT FEST, 3-4 octombrie 2018
Program TRANZIT FEST, 1-2 octombrie 2018
Deschiderea Festivalului TRANZIT FEST 2018
Festivalul TRANZIT FEST 2018 începe vineri 28 septembrie
Rezultatele concursului de dramaturgie Focus Drama:Ro
Teatrul de Nord și-a actualizat pagina web
Se reiau spetacolele de improvizație cu trupa ImproȘtim
Interviu cu Andrea Gavriliu, realizatoarea spectacolului ”Rețeta perfecțiunii...”
LABORATOR DE TEATRU
Festivalul KaravanAct ajunge și la Satu Mare

Parteneri media
   
Abonare la Newsletter
Abonare

Creeat de Altersoft